Dagens PS

Lamborghini säger nej till mindre motorer

Lamborghini LM002 på vägen
Lamborghini är inte intresserade av att tillverka bilar med färre än åtta cylindrar. (Foto: Lamborghini)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 10 apr. 2023Publicerad: 10 apr. 2023

Allt mer stringenta utsläppskrav har gjort att många biltillverkare har vaskat cylindrar till förmån för miljön. Detta är dock något Lamborghini inte tänker göra.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ferrari lanserade nyligen sin laddhybrid 296 GTS som stoltserar med en V6 och elmotor. Samma gäller McLaren Artura som även den har en sexcylindrig motor under huven.

Lamborghini väljer emellertid att gå en annan väg.

Lamborghini Revuelto

Lamborghini Revuelto är märkets nya flaggskepp. (Foto: Lamborghini)

Ju fler, desto bättre

Märkets utvecklingschef, Rouven Mohr, berättade för tyska Auto Motor und Sport att en V6 inte är med i Lamborghinis framtid. Enligt Mohr passar en V6-motor inte in i italienarnas strategi.

Sedan Lamborghini grundades för exakt sextio år sedan har V12-motorer varit en central del av deras DNA, något som nya flaggskeppet Revuelto – som är en V12 tillika laddhybrid – visar.

I övrigt har märket alltid massproducerat ett fordon med färre än åtta cylindrar.

Märket har som målsättning att halvera sina utsläpp till 2025, men en del i det är alltså inte att ha mindre motorer.

ANNONS
Urus framifrån

Urus Performante har en V8 på 666 hästkrafter. (Foto: Lamborghini)

ANNONS

Senaste nytt

Lamborghini har en annan strategi

Mohr menar på att en V6 inte passar Lamborghini som varumärke. I stället ska de fortsätta att satsa på fortsatt elektrifiering av hela modellutbudet.

Det innebär att märkets V8-, V10-, samt V12-motorer kommer att leva kvar, men i symbios med elmotorer.

Det kommer alltså att dyka upp en Urus som laddhybrid med en V8 – precis som BMW XM – samt en Huracán-laddhybrid.

Framtiden är elektrisk

Lamborghini kommer att gå direkt på ren eldrift snarare än att ha mindre motorer. Exempelvis kommer nästa Urus successivt att bli helt elektrisk.

Andra tillverkare kör på motsatta spåret – exempelvis lanserade Mazda nyligen en sexcylindrig dieselsexa, då de anser att mindre motorer inte alltid lönar sig ur miljöhänsyn.

ANNONS

Än så länge tillverkar inte Lamborghini tillräckligt med bilar för att behöva förhålla sig till de mest strikta av krav – under fjolåret tillverkade de 9 233 bilar globalt.

Gränsen går vid 10 000 bilar, åtminstone för EU.

Läs även: Lamborghini lanserar laddhybrid med V12
Läs även:
Provkörning av Ferrari 296 GTS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS