Dagens PS

Mazda lanserar en stor, ny dieselmotor

Mazda CX-60
Foto: Mazda
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 12 juli 2022Publicerad: 05 juli 2022

Elektrifiering och downsizing har nu stått på tapeten en tid. Men till vilken nytta är effektiviseringsgrepp om de bara visar sig i labbmiljö? Det frågade sig Mazda, och kom fram till att vad de kallar “right sizing” också kan vara ett tillvägagångssätt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som motoralternativ till stadsjeepen CX-60, som lanseras i form av märkets första laddhybrid, har Mazda också tagit fram en ny, ganska rejäl, rak dieselsexa.

Tanken är att även kunder som saknar möjlighet att ladda hemma (en förutsättning för att laddhybridsekvationen ska gå ihop) också ska kunna njuta av ett effektivt billiv.

Den här motorn baseras på 2,2-litersmotorn i Skyactiv-D-familjen, multiplicerad med 1,5. Det innebär turboladdning och en slagvolym på 3,3 liter.

Mycket kraft

Maxeffekten ligger på 254 hästkrafter och vridmomentet på 550 newtonmeter.

Även om motorn inte är avsedd för någon renodlad hybridtillämpning får den hjälp av ett mildhybridsystem i CX-60.

Ihop med Skyactiv-teknologins avancerade förbränningsteknik resulterar det i en WLTP-förbrukning på ynka 5,3 liter per 100 kilometer.

Struntar man i förbrukningen kan man avverka 0-100 knyck på 7,4 sekunder och nå en toppfart på 219 kilometer i timmen.

ANNONS

Man kan också roa sig med att dra släp som får väga upp till två och ett halvt ton.

Till Sverige

I Sverige kommer Mazda CX-60 med den sexcylindriga dieselmotorn endast att erbjudas med en 8-stegad automatlåda och fyrhjulsdrift, som kan skicka upp till 50 procent av kraften till framaxeln.

Givet att motorn inte ska väga mycket mer än sin fyrcylindriga släkting, och att CX-60 i grunden är bakhjulsdriven, kan det till och med hända att den blir underhållande att köra.

Sammantaget låter det onekligen som ett attraktivt paket.

Frågan är bara om en diesel-SUV fortfarande kan hävda sig när bränslet kostar över 25 spänn per liter, och de första tre åren omfattas av en nästan fördubblad fordonsskatt.

Med tiden kanske politikerna börjar betrakta “right sizing” med mer blida ögon.

Mazda CX-60

Mazda CX-60 är riktigt trevlig att ratta. (Foto: Mazda)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS