Dagens PS

Kravet: Sänk farten – rädda liv

Cykelfrämjandets ordförande Per Hasselberg kräver lägre hastighetsgränser, ner mot 20 km/tim, i städer för att skydda cyklister och minska antalet allvarliga olyckor. (Foto: Samuel Steén/TT)
Cykelfrämjandets ordförande Per Hasselberg kräver lägre hastighetsgränser, ner mot 20 km/tim, i städer för att skydda cyklister och minska antalet allvarliga olyckor. (Foto: Samuel Steén/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 maj 2024Publicerad: 23 maj 2024

Cykelfrämjandets ordförande Per Hasselberg kräver nu lägre hastighetsgränser i städer för att skydda cyklister och minska antalet allvarliga olyckor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trafiksäkerheten har onekligen förbättrats för bilister under de senaste tio åren, med en markant minskning av allvarliga olyckor och dödsfall.

Däremot visar statistik från Transportstyrelsen, som Sveriges Radio rapporterar, en helt annan och oroväckande trend för cyklister. Antalet allvarliga olyckor och dödsfall bland cyklister har inte minskat alls, utan snarare ökat.

Var åttonde dödsfall i trafiken är en cyklist, enligt Sveriges Radio. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Var åttonde dödsfall i trafiken är en cyklist, enligt Sveriges Radio. (Foto: Johan Nilsson/TT)

Max 20 km/tim i innerstäder

Var åttonde dödsfall i trafiken är en cyklist, enligt Sveriges Radio.

EU har satt ambitiösa mål för att öka cyklandet och samtidigt minska olyckorna. För att nå dessa mål föreslår Per Hasselberg, ordförande för Cykelfrämjandet, en enkel men kraftfull åtgärd: sänkta hastighetsgränser för bilar i tätorter.

Sänk farten, rädda cyklister

Hasselberg menar att en hastighetsgräns på 30 km/tim, eller ännu bättre 20 km/tim, skulle göra en enorm skillnad.

ANNONS

Han argumenterar för att en sådan hastighetsbegränsning skulle skapa en tryggare trafikmiljö, särskilt för barn. I en intervju med P4 Malmöhus uttrycker han sin övertygelse om att en sänkt hastighetsgräns skulle göra det möjligt för föräldrar att känna sig trygga med att låta sina barn cykla fritt.

Min egen tolkning av statistiken säger att vi behöver bygga bättre vägar där vi alla kan samsas i trafiken. Se bara på föregångsstaden Amsterdam.

Läs även: Transportstyrelsen: Därför dör fler i trafiken. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS