Dagens PS

Körglädje i ny tappning – BMW lanserar doftduo

Parfym från BMW lovar mycket. (Foto: BMW)
Parfym från BMW lovar mycket. (Foto: BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 10 maj 2025Publicerad: 10 maj 2025

BMW lanserar nu två spännande dofter som ska förmedla märkets själ. Upplev AMBERNESS och BERGAMOOD – en ny dimension av körglädje?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

BMW tar nu ett nytt steg för att sprida sitt kärnvärde – glädje.

Utöver “sheer driving pleasure” lanserar de nu två nya dofter, AMBERNESS och BERGAMOOD, som ska översätta känslan till en olfaktorisk upplevelse.

De två dofterna är skapade i samarbete med det anrika italienska parfymhuset Mavive, skriver BMW i ett pressmeddelande.

Designchefen avslöjar: hemligheten bakom BMW:s nya elbilar

BMW satsar allt på el. Ny designchef lovar en revolution. Är detta framtidens bil eller ett vågat misslyckande? BMW:s designchef Adrian van Hooydonk

En ny dimension av BMW-känsla

För BMW är glädje mer än bara ett ord. Det är en drivkraft och ett löfte om en positiv framtid. Nu ska denna känsla även kunna upplevas genom doftsinnet med de nyligen presenterade parfymerna AMBERNESS och BERGAMOOD.

Stefan Karch, chef för BMW Lifestyle & Licensing, säger att de nya dofterna förmedlar den typiska BMW-glädjen på ett nytt sätt. Han beskriver dem som “omslutande, inbjudande och uttrycksfulla” och menar att de blir speciella följeslagare som kunderna kan identifiera sig med och som understryker den emotionella aspekten av varumärket.

BMW:s hemliga vapen – så ska de krossa elbils-konkurrenterna

BMW tar täten i elbilsracet med “Heart of Joy”. Deras nya superdator, tio gånger snabbare än tidigare system, ska ge BMW-bilar en unik körupplevelse och

Marco Vidal, vd för Mavive S.p.A., framhåller att samarbetet mellan BMW:s position inom bilindustrin och Mavives expertis inom parfymvärlden har resulterat i en unik sensorisk upplevelse.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Dofter som förenar

De nya BMW-dofterna är medvetet skapade för att överskrida könsgränser och ska dofta lika behagligt på alla. Båda parfymerna kan användas separat, men utvecklar även speciella och individuella doftupplevelser när de kombineras eller appliceras i olika koncentrationer.

Mavive har inte bara använt ingredienser av högsta kvalitet, utan även teknologin EmotiWaves™ från dsm-firmenich. Denna teknik bygger på neurovetenskapliga rön och använder naturliga ingredienser för att påverka och förstärka känslor.

BMW:s geniala batteri – kan revolutionera elbilsvärlden

BMW tar jättekliv i batteriutvecklingen. Ny teknik kan potentiellt lösa flera problem. Läs om jätteutvecklingen här. BMW har tagit ett stort steg mot att

AMBERNESS beskrivs som sensuell och ska förmedla lugn och en känsla av skönhet. Den innehåller bland annat fransk salvia, guatemalansk kardemumma, italiensk bergamott, egyptisk geranium, madagaskisk vanilj, indonesisk patchouli och haitisk vetiver.

BERGAMOOD har en frisk och uppiggande effekt med noter av italiensk bergamott och mandarin i toppen, berikad med rosépeppar. Lavendel och petitgrain lämnar ett varaktigt intryck, medan liquidambar och musk ger en livlig och stimulerande avslutning.

Flaska med inspiration från München

Flaskorna för både BERGAMOOD och AMBERNESS har en minimalistisk design i transparent glas. Deras cylindriska form är inspirerad av BMW:s ikoniska huvudkontorsbyggnad i München. De svarta korkarna är präglade med BMW-logotypen och har en sofistikerad metallfinish. Etiketten med vit bakgrund har en liknande stilren design.

Ser ni likheterna? (Foto: Uwe Lein och Diether Endlicher/AP/TT)
Ser ni likheterna? (Foto: Uwe Lein och Diether Endlicher/AP/TT)
ANNONS

BMW betonar sitt engagemang för Parisavtalets klimatmål och att de nya dofterna uppfyller höga kvalitets- och hållbarhetsstandarder med naturliga och hållbart producerade ingredienser. Även den exklusiva förpackningen är tillverkad av FSC-certifierat papper.

Mavive har en lång historia inom parfymindustrin och har skapat dofter i över 120 år. De nya BMW-dofterna är resultatet av ett nära samarbete med världskända parfymörerna Frank Voelkl och Alexandra Monet.

BMW öppnar sitt hemliga arkiv

Har du någonsin undrat hur BMW:s första bilar såg ut, eller velat jämföra olika modeller genom åren? Nu har du chansen. BMW Group Classic har öppnat

De nya BMW-dofterna AMBERNESS och BERGAMOOD kommer att finnas tillgängliga i utvalda parfymerier, i BMW Lifestyle Online Shop samt hos utvalda BMW-återförsäljare från och med maj.

Priset för 50 ml är 62 euro (cirka 710 svenska kronor) och för 100 ml är det 85 euro (cirka 975 svenska kronor).

Dagens PS har kontaktat BMW för att se om vi kan få till ett parfymprov.

Nya BMW M3 – Både el och bensin för puristerna

M3 i ny skepnad. BMW bekräftar eldrift och bensin. Design och digitalisering i fokus. Läs mer om supermodellen. Ryktena har florerat länge, men nu är det

Läs också:

Så undviker du kvarskatt på pensionen – det här behöver du veta. News 55

ANNONS

Analytikern: Detta blir Erik Thedéens nästa drag. E55

Saudiarabien straffar USA med lågt oljepris. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS