Dagens PS

Nya BMW M3 – Både el och bensin för puristerna

Vi har inte bilder på nya M3 men den här är fin den med. (Foto: BMW)
Vi har inte bilder på nya M3 men den här är fin den med. (Foto: BMW)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 apr. 2025Publicerad: 01 maj 2025

M3 i ny skepnad. BMW bekräftar eldrift och bensin. Design och digitalisering i fokus. Läs mer om supermodellen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ryktena har florerat länge, men nu är det alltså officiellt bekräftat från högsta ort inom BMW: nästa generation av den ikoniska M3-modellen kommer att ta ett stort steg in i framtiden genom att erbjudas i både en fullständigt elektrisk version och en variant med en helt nyutvecklad sexcylindrig bensinmotor.

Detta uttalande från Dr. Mike Reichelt, chef för BMW:s banbrytande Neue Klasse-projekt, till tidningen Top Gear har skapat vågor i bilvärlden. För många entusiaster som känner en stark emotionell koppling till den traditionella M3:ans motorljud och känsla, kommer beskedet om en fortsatt bensinversion som en välkommen lättnad.

Designchefen avslöjar: hemligheten bakom BMW:s nya elbilar

BMW satsar allt på el. Ny designchef lovar en revolution. Är detta framtidens bil eller ett vågat misslyckande? BMW:s designchef Adrian van Hooydonk

Samtidigt signalerar BMW tydligt sin tro på att den helelektriska M3:an inte bara kommer att matcha, utan till och med överträffa prestandan hos sin bensindrivna motsvarighet och attrahera en helt ny skara av köpare som prioriterar hållbarhet och nydanande teknologi.

Lanseringen av dessa spännande modeller förväntas ske inom de närmaste två åren, vilket ger både fans och konkurrenter tid att förbereda sig på en potentiell omvälvning i segmentet för högpresterande sportbilar, skriver Carscoops.

Det här är inte heller rätt M3:a men en ändå en M3:a. (Foto: BMW)
Det här är inte heller rätt M3:a men en ändå en M3:a. (Foto: BMW)

Designmässig enighet och digital spjutspets

Intressant nog avslöjar Reichelt att både den elektriska och den bensindrivna M3:an kommer att dela samma grundläggande designestetik och vara utrustade med identiska digitala funktioner. Detta tyder på att BMW strävar efter att behålla M3-modellens starka visuella identitet, oavsett vilken typ av drivlina som döljer sig under huven.

Fokus ligger alltså inte bara på rå acceleration, även om prestandasiffrorna säkerligen kommer att vara imponerande för båda versionerna. Istället framhäver BMW vikten av den totala körupplevelsen, där den nya “Heart of Joy”-systemet spelar en central roll.

ANNONS

Detta avancerade system integrerar och styr drivlinan, bromsarna, styrningen och energiåtervinningen på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Genom att bearbeta data tio gånger snabbare än föregående system, utlovas en helt ny nivå av precision, respons och harmoni i bilens uppträdande på vägen.

Målet är att skapa en närmast symbiotisk relation mellan föraren och maskinen, där varje input resulterar i en omedelbar och förutsägbar reaktion.

BMW:s geniala batteri – kan revolutionera elbilsvärlden

BMW tar jättekliv i batteriutvecklingen. Ny teknik kan potentiellt lösa flera problem. Läs om jätteutvecklingen här. BMW har tagit ett stort steg mot att

ANNONS

Senaste nytt

En ny era av kördynamik och effektivitet

Konceptbilen BMW Vision Driving Experience ger oss en fascinerande inblick i hur den framtida helelektriska iM3 skulle kunna gestalta sig. En av de mest anmärkningsvärda funktionerna som lyfts fram är den avancerade energiåtervinningen, som i de flesta situationer ska eliminera behovet av att använda den traditionella bromspedalen.

Detta system bidrar inte bara till en ökad effektivitet på upp till 25 procent, vilket är betydande i en tid då räckvidd och energiförbrukning är centrala frågor för elbilsägare, utan det förändrar även körupplevelsen i grunden.

BMW öppnar sitt hemliga arkiv

Har du någonsin undrat hur BMW:s första bilar såg ut, eller velat jämföra olika modeller genom åren? Nu har du chansen. BMW Group Classic har öppnat

Föraren kan i större utsträckning kontrollera hastigheten genom att enbart modulera gaspedalen, vilket skapar en mer flytande och intuitiv körstil.

Reichelts uttalande om att man ska kunna “köra in i en kurva med en viss styrvinkel och inte behöva göra korrigeringar mitt i kurvan” antyder en chassibalans och en styrprecision som sätter en ny standard i segmentet.

ANNONS

Det återstår att se hur puristerna kommer att ta emot denna nya typ av körupplevelse, men det är tydligt att BMW med nästa generations M3 siktar på att omdefiniera vad en högpresterande sportbil kan vara i en alltmer elektrifierad värld.

Volkswagen pressas av elbilar – men orderingången rusar

Volkswagen-koncernen upplever en blandad start på 2025. Stark orderingång i Europa, särskilt för elbilar, kontrasteras av pressat resultat. Vad innebär

Läs också:

Kunglig kungörelse: Ulf Elfving blir riddare av första klass. News 55

Elbil för under 1 000 kronor i månaden? E55

Trump: Väljarna visste att de röstade på tullar. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS