Dagens PS

Körde 120 km/h på 40-väg: Tesla kräver 350 000 kr

Tesla
(Foto: Pontus Lundahl/TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 31 maj 2023Publicerad: 31 maj 2023

Tesla tillhandahåller lånebilar till sina kunder när de lämnar in sina bilar på service. I vanliga fall är självrisken på 29 000 kronor. Nu kan dock en norsk kvinna tvingas betala nästan 15 gånger mer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det visar sig att den norska kvinnan körde av vägen och krockade med ett träd i ”mycket hög hastighet” enligt Tesla.

Enligt Tesla körde kvinnan över 120 kilometer i timmen på en 40-väg, något som gör att de anser att hon ska betala det fulla värdet på bilen.

Det rapporterar den norska tidningen Motor.

Tesla hade ingen försäkring

Det amerikanska märket har ingen helförsäkring på sina lånebilar. I detta fall rörde det sig om en två år gammal Model 3 som totalkvaddades.

Av den anledningen kräver Tesla i Norge den norska kvinnan på hela beloppet.

Tesla

Bilen i fråga var en lånebil från ett av Teslas servicecenter. (Foto: TT)

ANNONS

Senaste nytt

Orimligt enligt advokaten

ANNONS

Kvinnans advokat, Heidi K. Skovdahl vid Deloitte anser att ”den ekonomiska förlusten borde ha begränsats av Tesla” och att de således är orimligt att kvinnan ska stå för kostnaden.

Bilarna har endast en ansvarsförsäkring – Tesla anses vara en självförsäkrare och agerar alltså i detta fall som sitt eget försäkringsbolag.

I sin tur innebär det att – som i detta fall – att kunder som krockar med märkets lånebilar kan hamna i ekonomisk knipa.

Kunden var ovetandes

Den norska kvinnan hade ingen aning om att bilen inte var helförsäkrad.

Hon skrev heller inte på något låneavtal för bilen och hade alltså inte informerats om självrisken.

Till en början fick kvinnan en räkning på 2 500 euro, motsvarande 29 00 kronor, men ett år senare damp en ännu saftigare faktura ner i brevlådan.

Tesla

Märkets lånebilar har ingen helförsäkring, något som kan göra det dyrt för kunder. (Foto: AP Photo/Ben Margot)

ANNONS

Hela bilens belopp

På den andra fakturan stod beloppet 365 000 norska kronor, 354 000 svenska kronor, vilket var marknadsvärdet på bilen minus kostnaden för batteriet som enligt elbilsjätten kan återanvändas.

Tesla anser att kundens grova hastighetsöverträdelse tyder på oaktsamhet och att hon därför ska kompensera märket.

Nästa vecka inleds rättegången mellan båda parter.

Läs även: Så dyr riskerar läckan bli för Tesla – “många miljarder”
Läs även:
Superläckan på Tesla – “Autopilot dödade mig nästan”
Läs även:
Jätteläcka från Tesla – över 1 000 larm om olyckor

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS