Varje dag kör han drygt 20 mil i sin elbil – till och från jobbet – och det kostar honom inte mer än mellan 7 och 9 kronor.

ANNONS

SVT berättar om långpendlaren Dennis Krogh-Vennemo i Vidsel och som varje arbetsdag pendlar till jobbet i Luleå, en sträcka på drygt 20 mil.

Han har haft elbil i två år och redan kört 10 000 mil.

Elbilens batteri rymmer 52 kilowattimmar (kWh) och det ger en räckvidd på 40 mil innan batteriet måste laddas på nytt.

Dyrare att köra elbilen på vintern

”Jag brukar ladda när jag kommer hem på kvällen. En resa till och från jobbet en fin sommardag kostar mig 7-9 kronor men det är kanske det dubbla på vintern”, säger Dennis Krogh-Vennemo till SVT.

Han kör som regel inte fortare än 100 kilometer i timmen för att batteriet ska räcka hela vägen.

Det handlar om att planera sin körning, menar han.

Det som gör det extra billigt för att honom att ladda elbilen är att han bundit sitt elavtal till ett fast pris på 50 öre/kWh.

ANNONS
ANNONS

Överlag är det billigare att ha elbil i Norrbotten – elprisområde 1 – än på andra håll i Sverige, konstaterar SVT.

Läs även: Det blir inga tusenlappar till bilägarna [Dagens PS]

Läs mer: Slurp – så försvann det lägre priset på bränsle [Dagens PS]