Biljätten Volvo Cars ökar bilförsäljningen rejält i november, men i Kina går försäljningen ner, uppger bolaget.

ANNONS

I november ökade Volvo Cars bilförsäljningen med 12 procent jämfört med samma månad i fjol.

Företaget skriver i ett pressmeddelande att den totala underliggande efterfrågan på Volvobilar är ”robust”.

Det var bolagets Recharge-modeller som gick bäst i november och stod för 42,2 procent av försäljningen.

Helt eldrivna fordon svarade för 19,7 procent av den totala försäljningen.

Så gick bilförsäljningen i Europa och USA

Försäljningen i Europa uppgick till 25 960 bilar i november, en ökning med 15,8 procent jämfört med samma månad förra året.

Försäljningen av Recharge-bilar stod för 67,2 procent av den totala försäljningen i Europa under månaden.

ANNONS
ANNONS

Volvo Cars försäljning i USA nådde 9 233 i november, en ökning med 20,4 procent jämfört med november 2021.

Även i USA var företagets Recharge-modeller populära och stod för 29,9 procent av den totala försäljningen.

XC40 toppar försäljningsstatistiken

Försäljningen i Kina minskade med 6,2 procent till 12 580 bilar.

Volvo Cars mest sålda modell i november var XC40 med 18 188 sålda bilar.

2021 sålde bolaget 13 935 enheter XC40.

Näst mest sålda bilen i november i år var XC60 (15 586 stycken).

Det var lägre än i november i fjol då företaget sålde 17 113 XC60.

ANNONS
ANNONS

Volvos XC90 hamnar på tredje plats med 8 283 sålda bilar under månaden.

Motsvarande månad i fjol såldes 8 324 bilar.

Intresserad av ekonomi och andra affärsnyheter? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även: Volvo dominerade topplistan för elbilar i oktober [Dagens PS]