Bilförsäljningen i Europa sjunker 25 procent i september – så svag har den inte varit sedan 1995, rapporterar Bloomberg.

ANNONS

Septemberförsäljningen i Europa vittnar på nytt om att bilindustrin är i kris – den dök alltså med hela 25 procent under månaden och blev den sämsta septembermånaden sedan 1995.

Nybilsregistreringarna ser till och med ut att bli lägre i år än under värsta krisåret 2020 – när pandemin härjade som värst, skriver Bloomberg.

I september i år såldes 972 723 nya bilar, enligt statistiken och branschorganisationen European Automobile Manufacturers Association förklarar den dramatiska nedgången delvis på bristen av halvledare.

Daimlers leveranser nästan halverade

Daimler, som bland annat tillverkar Mercedes-Benz, uppvisade det sämsta försäljningsresultatet i september bland de stora europeiska biltillverkarna.

Enligt Bloomberg halverades nästan leveranserna av nya bilar från Daimler medan Europadominerande Volkswagen och Stellantis båda noterade runt 30-procentiga nedgångar av fordonsleveranserna i september.

I början av året spådde branschexperter en tillväxt av bilförsäljningen i Europa på 10 procent – en prognos som slagit helt fel.

Den europeiska bilförsäljningens inbromsning väntas dessutom hålla i sig under nästa år på grund av komponentbristen och fraktproblem.

ANNONS
ANNONS

Fitch: Det dröjer inte krisen är över

Inte förrän under andra halvåret 2022 räknar kreditvärderingsinstitutet Fitch i en rapport som refereras av Bloomberg att halvledarkrisen lättar något – dock väntas bristen på halvledare kvarstå till mitten av 2023.

Det här drabbar inte bara bilproduktionen och dess tillverkare – det påverkar även stora nationer där exempelvis både Tyskland och Storbritannien enligt Bloomberg reviderat ner sina ekonomiska återhämtningsprognoser.

Läs även: Volvo Cars vd: ”Tydlig förbättring i sikte” [Dagens PS]