Dömer ut förslaget som ska stoppa export av klimatbonus-bilar som ”helt förkastligt”.

Det handlar om dem som utnyttjar systemet med klimatbonus och köper bilar för att sedan tjäna pengar på dessa genom att sälja bilarna utomlands.

Regeringen vill få stopp på exporten av klimatbonus-bilar genom att göra första ägaren av bilen återbetalningsskyldig om bilen går på export inom fem år.

”Det är illa övertänkt, ingen vågar ta ett sådant ansvar”, säger Tommy Letzén, vd för Motorbranschens Riksförbund, MRF, till Dagens Industri (obs. sida kräver inloggning).

Lars Nykvist, vd på Kvdbil, välkomnar att regeringen vidtar åtgärder. Men att en ny ägare efter ett par år kan sälja bilen utomlands utan att riskera påföljd gillar han inte.

ANNONS
ANNONS

Straffet drabbar fel person

”Att det är den första ägaren av bonusbilen som ska stå för kostnaden, även om det är en senare ägare som exporterar den, tycker vi slår fel. Vi skulle hellre se att det är exportören som blir återbetalningsskyldig, vilket i sådant fall skulle ge effekt på en gång och spara en hel del administration”, säger Lars Nykvist till Di.

MRF, en av remissinstanserna, anser att regeringens förslag är ”helt förkastligt”.

”Vi har lämnat in vår första kommentar men kommer nog att göra ett lite mer samlat grepp i branschen, för vi är ganska eniga om att det här inte är något bra förslag om man vill ha en grön omställning, utan vi riskerar snarare att gå i motsatt riktning”, säger MRF:s vd Tommy Letzén till Di.

Läs mer: Andersson försvarar policy som gynnar SUV:ar [Dagens PS]