Ett exemplar av den moderna klassikern Ferrari F50, med låga mil, ska auktioneras ut under Monterey Car Week. Bland bilens tidigare ägare återfinns tungviktsboxaren Mike Tyson.

ANNONS

Auktionen anordnas av Gooding & Company i Pebble Beach nästa helg. Deras auktion är en av många som anordnas under Monterey Car Week, som äger rum nu och där vi har redaktionsmedlemmar på plats.

F50 är en viktig pusselbit i varje seriös Ferrari-samling

Ferrari F50 är inte den mest åtrådda Ferrarin någonsin, vilket antagligen förklaras av den lite märkliga karossutformningen. Silhuetten ser verkligen ut att vara hämtad ur en tecknad film – en starkt bidragande orsak till att undertecknad var helt såld på modellen som liten.

Samtidigt finns det en rad faktorer som gör den till en oerhört viktig modell, historiskt. Som namnet antyder är F50 efterföljaren till den omåttligt eftertraktade F40, och föregångare till Ferrari Enzo (som också kallas F60).

Den hör alltså till den serie av gatbilar som har utgjort Ferraris flaggskepp genom åren. Till det sällskapet hör också världens dyraste bil, Ferrari 250 GTO, och LaFerrari. Själva tanken med F50 var att erbjuda köpstarka kunder känslan av att köra en Formel 1-bil. Det var därför som till exempel taket gick att plocka av.

Endast 350 exemplar byggdes, varav 349 såldes och en hamnade på Ferrari-muséet. Mike Tysons gamla bil är en av de 55 som skickades till Amerika.

Perfekt för dig som har dödslängtan

Till skillnad från sin närmaste föregångare utrustades F50 med en V12:a, och till skillnad från sin efterföljare var växellådan manuell. F50 härrör från tidsperioden alldeles innan automatiserade manuella lådor blev den nya standarden i supersportbilsvärlden.

ANNONS
ANNONS

Inget annat är automatiserat heller, för den delen. I och med att bilen är från 1996 – uppenbarligen en fin årgång för mer än bara champagne och motorjournalister – saknar den allt vad elektroniska hjälpmedel heter.

I avsaknad av antisladd, antispinn och låsningsfria bromsar, måste man som förare se till att ha goda reflexer, nerver av stål och antagligen ett visst mått av dödslängtan, för att kunna ratta en F50. Lyckligtvis slipper man i alla fall F40:ns livsfarliga 80-talsturbokick.

Mike Tysons Ferrari F50 är i gott skick

Gooding & Company uppskattar att budgivningen kommer att landa på runt fem miljoner dollar – alltså femtioen miljoner svenska, plus minus fem millar.

Bilen har bara gått 1 000 mil och tycks vara servad enligt konstens alla regler. Koppling och andra slitagedelar har precis bytts ut, plus lite andra saker.

Interiören har till exempel klätts i ny alcantara. Hur den kan vara tillräckligt utsliten för att behöva bytas, i en bil som gått så få mil, är en oroväckande indikation på Ferraris bristande kvalitetstänk.

Ja, eller så är det en naturlig följd av att en tidigare ägare tyckte att tigrar lämpade sig som husdjur.

ANNONS
ANNONS

Här kan man ta del av alla detaljer som rör auktionen.

Läs även: Ferrari 458 Speciale på bana: den sista riktiga V8:an [Dagens PS]

Läs även: Test: Ferrari Roma [Högsta Växeln]

Läs även: Test: Ferrari GTC4Lusso [Högsta Växeln]