Dagens PS

Hongqi E-HS9 – den röda flaggan kommer till Sverige

Hongqi E-HS9
Hongqi tillverkade tidigare bara bilar åt kommunisttoppar och rika kineser. (Foto: Hongqi)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 17 okt. 2023Publicerad: 13 sep. 2022

I dag finns det totalt 450 kinesiska biltillverkare som bygger elbilar. Av dessa finns cirka sex på den svenska marknaden och det senaste tillskottet heter Hongqi som börjar med lanseringen av E-HS9.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Hongqi (uttalas Hong-chi) finns redan i vårt grannland Norge och lite över 1 000 av lyxsuvmodellen E-HS9 har sålts.

Designmässigt är det tydligt varifrån inspirationen har hämtats och resultatet är nog en sann vattendelare.

Hongqi E-HS9 framifrån

I fronten syns den röda fanan tydligt. (Foto: Hongqi)

Kommunisttopparnas favoritkärra

Hongqi har funnits sedan 1958 och betyder röda fanan/flaggan vilket är en direkt hänvisning till kommunistpartiets symbol.

Än idag har modellerna en kylarprydnad i form av just en röd fana, något vi fick beskåda på Petersen Automotive Museum förra månaden. 

De röda inslagen består och även emblemet på E-HS9 påminner om den röda fanan.

Anledningen är för att Hongqis bilar användes för att slussa runt potentater i det kinesiska kommunistpartiet – det är paradoxalt nog kommunistiska lyxbilar det rör sig om.

ANNONS

Märket tillverkar inte bara elbilar men det är just den satsningen de gör för den europeiska marknaden.

Hongqi E-HS9

Hongqi E-HS9 fokuserar på lyx. (Foto: Hongqi)

ANNONS

Senaste nytt

Lyxig bjässe

Hongqi E-HS9 stoltserar med en storlek som heter duga – bilen är i samma storleksklass som en Range Rover – och kan fås med upp till sju säten.

Räckvidden är mellan 396 och 465 kilometer enligt WLTP (beroende på batteristorlek)

När det kommer till snabbladdning erbjuder E-HS9 110 kilowatt vilket är lägre än många andra aktörer på marknaden.

Hongqi E-HS9 ska erbjuda lyx på riktigt

Hongqi är tänkt att vara en genuin lyxbil och det är Hedin Bil som ansvarar för märket i Sverige.

ANNONS

Enligt Anders Hedin är kundupplevelsen det viktigaste – den ska vara en lyxbil och prislappen lär landa nära miljonen.

Priset för den svenska marknaden är ännu officiellt dock.

Intresset hos våra grannar har uppenbarligen varit högt och frågan är om den röda fanan även kan imponera på oss svenskar.

Nedan kan ni se en video på när Jeremy Clarkson från Top Gear recenserar en Hongqi L5:

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS