Ordet replika brukar ofta indikera att en Ferrari eller liknande i själva verket är en Pontiac Fiero, en modell som betingar ett betydligt lägre pris än en Testarossa. I just detta fall ska man dock inte dra några förhastade slutsatser; här är en replika byggd för James Bond.

ANNONS

Auktionshuset Christie’s anordnar snart en välgörenhetsauktion med prylar från gamla James Bond-filmer. Bland det som ska säljas finns klockor, smokingar, fordon och allehanda minnessaker.

Allra häftigast är en replika av den legendariska Bond-bilen, Aston Martin DB5, som användes vid inspelningen av No Time to Die – den senaste Bond-filmen i ordningen.

En äkta Aston Martin DB5 kostar bara en bråkdel av replikans pris

Bilens coolhetsfaktor reflekteras förstås i priset. Christie’s uppskattar att köpeskillingen kommer att landa mellan en och en halv och två miljoner pund. I svenska pengar motsvarar det mellan 18 och 25 miljoner.

För en äkta Aston Martin DB5 behöver man inte betala i närheten så dyra pengar (om den inte har tillhört Sean Connery). I skrivande stund finns det minst två till salu i Europa, för strax över sju miljoner kronor vardera.

Som alternativ till att köpa James Bond-bilen kan man alltså skaffa sig tre riktiga DB5:or, och uteslutande använda två av dem som stuntbil respektive reservdelsbil. Lacken på sin stuntbil behöver man ju knappast oroa sig över i och med att filmbilens båda sidor redan ser ut att ha kelat med en betongvägg.

ANNONS
ANNONS

Specialanpassad för hårda tag

Den äkta varan lär i och för sig inte vara alltför villig att ställa upp på det som Agent 007 har utsatt den för på vita duken genom åren. Det är förstås inte heller att vänta av en bil som närmar sig mänsklig pensionsålder.

För att man ska slippa handskas med de krämpor som drabbar åldrande bilar (och inte offra några riktiga DB5:or till en film) är stuntbilen från No Time to Die helt och hållet anpassad för att tåla misshandel.

Karossen är helt gjord i kolfiber, precis som på en Koenigsegg, och stötdämparna kommer från svenska Öhlins, även det som på en Koenigsegg.

Drivlinan härrör ur en BMW M3 E46, som likt en Aston Martin DB5 har en rak, sexcylindrig sugmotor, men bättre prestanda och driftsäkerhet.

Handbromsen är hydraulisk så att man ska kunna frambringa en sladd på kommando. Trepunktsvändningar anstår ju liksom inte James Bond.

Shoppa loss från överskottslagret hos Q Branch

Om man inte vill lägga åtskilliga miljoner på en oäkta Aston Martin med maskingevär i strålkastarna och katapultstol på passagerarplatsen, ingår också mycket annat i auktionen. I bilväg finns till exempel också en Aston Martin DBS Superleggera, ett par Land Rover Defenders och en Range Rover Sport SVR.

ANNONS
ANNONS

Det som, baserat på uppskattat slutpris, ger mest Bond for the buck är emellertid inte en bil, utan jetbåten från The World is not Enough. Båten är en så kallad non-runner – den har inte ens någon jetmotor. 

Mer än att den inte kan köras betyder dock “non-runner” att den inte ska köras. För (den rent hypotetiska) framdrivningen står nämligen en 300 hästkrafter stark V8, som borde kunna vakna till liv när det verkligen kniper.

pierce brosnan kör jetbåt
En sammanbiten Pierce Brosnan visar hur en lycklig båtköpare snart kan ta sig till jobbet. (Foto: MGM)

Båten väntas säljas för en bra bit under en halv miljon svenska, och då får man också med ett släp. Tyvärr lär man inte för den sakens skull kunna dra båten med Agent 007:s Aston Martin, eftersom den knappast är utrustad med dragkrok.

För att förbereda sig på budgivning kan man gå in här för att läsa på om jetbåten och här för att läsa på om DB5:an.