Dagens PS

Kinesiska BYD ska bygga fabrik i Europa

Elbil växellåda byd
Byd e3, elbilen med manuell växellåda. (Foto: Byd)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 07 feb. 2023Publicerad: 07 feb. 2023

Vi har tidigare rapporterat om hur BYD eventuellt hade planer på att köpa en fabrik av Ford i Europa. Nu har emellertid det kinesiska märket gått ut och (halvt) dementerat uppgifterna. Det rapporterar amerikanska Bloomberg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har påståtts att diskussioner har förts om hur BYD skulle köpa Fords gamla fabrik i Saarlouis, Tyskland. Nu har emellertid en representant från BYD gått ut och sagt att så inte är fallet.

Det är Stella Li, ett av BYD:s högsta höns, som har sagt att det mest sannolika i stället är att märket bygger en egen fabrik i Europa.

Vill köra på egen hand

Stella berättade för amerikanska Bloomberg att märket inte har ställt in siktet på något särskilt märkes anläggning, i stället är det en fråga om att undersöka vad som passar bäst.

Det är en fråga om att antingen köpa en befintlig fabrik eller bygga ut en egen. BYD menar på att de undersöker alla tänkbara scenarion.

Ford Focus Active Kombi

Ford Focus tillverkas på märkets fabrik i Saarlouis. (Foto: Morgan Petri)

BYD torsatsar

Det som rapporterades var att Ford-toppar skulle åka till Kina för att för diskutera en eventuell försäljning av Saarlouis-fabriken – där Ford Focus tillverkas – men nu verkar det alltså som att de planerna går i kras.

ANNONS

BYD satsar stenhårt på den europeiska marknaden och saluförs nu i Sverige, Tyskland, Norge, Frankrike, och Storbritannien.

Av den anledningen planerar kineserna på att expandera sin produktion till Europa och utforskar därför möjligheterna att öppna upp ett flertal fabriker nere på kontinenten.

BYD har även planer på att penetrera större delar av den asiatiska och sydamerikanska marknaden, utöver den europeiska.

Även i Sydamerika har diskussioner förts med Ford beträffande möjligheten att ta över en av märkets brasilianska fabriker.

Läs även: Ford kanske säljer fabrik till kinesiska BYD
Läs även: Så mycket tjänar Tesla på varje bil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS