Dagens PS

Ford kanske säljer europeisk fabrik till kinesiska BYD

elbilsaktie BYD
Det blir ett allt tuffare klimat för en rad elbilstillverkare. (Foto: TT)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 28 jan. 2023Publicerad: 27 jan. 2023

BYD, eller Build Your Dreams, är ett kineiskt bilmärke som tågat in på den svenska marknaden. Nu kan de eventuellt komma att köpa en av Fords fabriker i Tyskland. Processen är dock fortfarande i ett tidigt skede, rapporterar Wall Street Journal.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är närmare bestämt Saarlouis-fabriken som Ford kan komma att sälja av. För närvarande tillverkas Ford Focus där, en modell som snart ska läggas ner.

BYD kan få ett övertag

Vi har tidigare rapporterat om hur Ford ska varsla 3 200 anställda till förmån för elbilar. Huruvida detta kan komma att påverkas av en eventuell fabriksförsäljning återstår att se.

Att få tillverka bilar på plats i Europa är en klar fördel, inte minst för en kinesisk aktör.

Dels innebär det en klart lättare logistisk utmaning, dels kan kvaliteten på bilarna komma att höjas. Ett exempel är Rivian som använder sig av Mitsubishis gamla fabriker i USA, något som gynnar kvaliteten.

Anledningen är att fabrikerna då redan fått in sina rutiner, alla maskiner och liknande fungerar som de ska och personalen har redan erfarenhet av att tillverka bilar.

Ford Focus Active Kombi

Grillen tar för sig på nya Ford Focus. (Foto: Morgan Petri)

Skalar ner

ANNONS

I takt med elektrifieringen skalar Ford ner på både fabriker samt personal. Anledningen är enkel – elbilar är lättare att tillverka och kräver således inte lika många resurser.

Ford har lagt över ansvaret för sina elbilar på fabriken i Köln samt fabriken i Valencia. Om BYD köper amerikanarnas gamla fabrik skulle det ge märket enorma fördelar jämte sina kinesiska konkurrenter.

På samma sätt som att icke-kinesiska aktörer gynnas av att ha fabriker i Kina, gäller även tvärtom – det gör det bra mycket enklare att penetrera en ny marknad och underlättar i flera led.

Högt uppsatta chefer från de två bilmärkena ska snart träffas för att diskutera saken. Vad det blir av allt återstår att se.

Läs även: Elektriska BYD Atto 3 är inget att hänga i julgranen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS