Dagens PS

Kinas nya vidunder nu starkast: Scania petas

Shacman X6000 starkast
Nya Shacman X6000 stoltserar med 800 hästkrafter och 3 750 newtonmeter. (Foto: Shacman)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 20 mars 2023Publicerad: 20 mars 2023

Scania och Volvo Lastvagnar har länge kört dragkamp om vem som tillverkar den mest motorstarka lastbilen. Nu har emellertid en kinesisk aktör petat kungen, Scania R770. Världens starkaste lastbil heter numera Shacman X6000.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

2011 lanserade Volvo modellen FH16 med en 16-liters rak sexa på 750-hästar och 3 550 newtonmeter.

Som svar på tal kom Scania med sin flaggskeppsmodell R770 i september 2020 som alltså har 770 hästkrafter och 3 700 newtonmeter.

X6000 kommer endast att säljas i Ryssland och Kina. (Foto: Shacman)

Slut på det roliga

Nu har emellertid kinesiska Shacman X6000 tagit klivet upp på förstaplatsen. Det nya kinesiska vidundret stoltserar med 800 hästkrafter och 3 750 newtonmeter.

X6000 lanseras endast på den kinesiska och ryska marknaden. Det finns även planer på att tillverka lastbilen i Argentina för den sydamerikanska marknaden, där Scania är en storspelare.

Nya Shacman X6000 ser exakt ut som en femte generationen Mercedes-Benz Actros. Under huven ruvar en 16,6-liters åttacylindrig dieselmotor kallad Weichai WP17H800E68.

Kraften går ner i backen via en 16-stegad automatlåda och de fyra bakre hjulen. Toppfarten är 120 kilometer i timmen – till skillnad från lastbilar i EU är inte kinesiska tradare fartbegränsade.

ANNONS
Shacman X6000

Exteriören påminner mycket om Mercedes-Benz Actros. (Foto: Shacman)

ANNONS

Senaste nytt

Starkaste lastbilen är ingen nykomling

Även om man kanske inte har hört talas om Shacman har märket funnits sedan 1968 och är en kinesisk buss- och lastbilstillverkare som är populär i många utvecklingsländer.

En enormt viktig aspekt för lastbilar är pålitlighet, ett område där aktörer som Scania och Volvo levererar, trots enormt mycket kraft.

Hur nya Shacman X6000 står sig återstår att se, men det gäller att lastbilen är tuff för att kunna handskas med ryska och kinesiska vägar. 

Interiören är ett potpurri av flera andra aktörer. (Foto: Shacman)

Läs även: EU-förslag – “förödande för Scania”
Läs även:
Företag kör miljövänliga lastbilar – åker på skattesmäll
Läs även: Här drar elbilen upp 17 ton lastbil ur diket

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS