Trots att Kia ”bara” är Sveriges tredje största bilmärke för andra året i rad så är det den stora vinnaren. Att rå på Volvo och Volkswagen hade ändå ingen ändå räknat med, men på ett område var Kia faktiskt störst.

Kia Niro Plug-in blev populär under hösten 2018.
Kia Niro Plug-in blev populär under hösten 2018.

2018 blev alltså ännu ett starkt år för Kia i Sverige. Trots att totalmarknaden minskade med 6,8 % jämfört med rekordåret 2017, lyckades Kia upprätthålla nivån från i fjol med 23.037 (23.092 förra året) nyregistrerade bilar under 2018. Trots en något minskad försäljning med överkomliga 0,24 % så ökade man marknadsandelen från 6,09 % till 6,51 % vilket innebar att man stärkte sin tredjeplats från i fjol. Dessutom blev Kias nya elbil e-Niro (tidigare EV) årets familjebil och nya Kia Ceed Sportswagon knep andraplatsen.

Kia Niro Plug-in och Optima PHEV hamnade båda i topp 4.
Kia Niro Plug-in och Optima PHEV hamnade båda i topp 4.

Men Kias stora vinnare 2018 var laddhybriderna Niro och Optima. Efter det nya skattesystemet bonus-malus infördes vid halvårsskiftet har särskilt de laddbara modellerna avancerat i statistiken och slutade som tvåa respektive fyra över bästsäljande laddhybrider. Med 5.373 registrerade laddhybrider placerar sig Kia före både Volvo och Volkswagen. ”Rycket” kom under hösten då Volkswagen inte klarade av att leverera de populära Passat GTE och Golf GTE då Volkswagen inte blev klar med WLTP-certifieringen (den nya mätningen av förbrukning enligt verklig körcykel).

Kia e-Niro blev Årets Familjebil 2018.
Kia e-Niro blev Årets Familjebil 2018.

Kia var även det bilmärke i Sverige som sålde flest klimatbonusbilar. Dit räknas elbilar och laddhybrider med koldioxidutsläpp max 60 g/km samt gasbilar oavsett koldioxidutsläpp som nyregistrerats från 1 juli 2018. Kia fortsätter att satsa stort på elektrifiering och alternativa drivkällor. Nya elbilen Kia e-Niro har nyligen lanserats i Sverige (test kommer till helgen) och under våren är det premiär för nya helelektriska Kia e-Soul.

ANNONS
ANNONS

”Vi konstaterar att vi har fått ökad fart efter bonus-malus så för perioden från juli – december har vi en mycket hög marknadsandel på 8,5 procent”, säger Peter Himmer, VD Kia Motors Sweden. ”Vår starka produktportfölj av elektrifierade bilar är givetvis en bidragande orsak till framgången och att vi kan befästa märkets position som Sveriges tredje mest sålda”, fortsätter Kias stolta VD.

Nya Kia Ceed är en av sju finalister till titeln Car of the Year 2019.
Nya Kia Ceed är en av sju finalister till titeln Car of the Year 2019.

Det är inte svårt att imponeras av Kias utveckling de senaste åren. Med en tydligt förbättrad kvalitet som är ett resultat av den europeiska utvecklingsavdelningen där BMW:s tidigare utvecklingschef för M-divisionen, Albert Biermann är ansvarig, har Kia övertygat oss motorjournalister och även bilköparna. Nya Kia Ceed är dessutom en av de sju finalisterna till den åtråvärda titeln Car of the Year 2019.