Dagens PS

Kan Volkswagen behålla ledningen när konkurrensen hårdnar?

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 16 apr. 2025Publicerad: 15 apr. 2025

Volkswagen rivstartar 2025 som Sveriges största elbilsleverantör. Med en marknadsandel på 14,4 procent har bilmärket återtagit en ledarposition. Men med kinesiska uppstickare och amerikanska jättar i hälarna väntar ett stenhårt race om elbilskunderna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Kommunikationschefen Marcus Thomasfolk berättar hur Volkswagen planerar att hålla sig kvar i förarsätet.

Elbilarnas frammarsch i Sverige har tagit ytterligare fart – och i täten för utvecklingen just nu finns tyska Volkswagen. Året har börjat starkt för biltillverkaren som noterat en marknadsandel på 14,4 procent, vilket gör märket till den största leverantören av elbilar i Sverige.

Läs mer
Bildspecial: Den nya folkbilen på el. Dagens PS

– Det kunde inte ha börjat bättre. Vi är väldigt glada över mottagandet, säger Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Sverige.

Stenhård konkurrens

Men med ökande konkurrens från såväl nya kinesiska aktörer som etablerade amerikanska och europeiska märken, är utmaningarna många. Thomasfolk konstaterar att konkurrensen är stenhård och att marknaden förändrats snabbt de senaste åren.

– Nya aktörer strömmar in, samtidigt som gamla konkurrenter vässar sina erbjudanden. Det gäller att ligga steget före, säger han.

Volkswagen tror att deras breda elbilsutbud är en nyckel till framgång. ID.3, ID.4 och ID.7 har etablerat sig starkt, inte minst genom att möta svenska preferenser med allt från kompakta stadsbilar till SUVar och kombimodeller. ID.4:s lansering mitt i SUV-vågen ses som en avgörande faktor för märkets popularitet.

Läs mer:
Volkswagens lösning på Trumps tullar. Dagens PS

ANNONS

Men det är inte bara bilarna som räknas. Volkswagen satsar hårt på digitala tjänster och ett sammanhängande ekosystem där bilen blir en förlängning av användarens digitala vardag.

– Det handlar om allt från smidig servicebokning online till hur bilen kan integreras i hushållets energiförsörjning, säger Thomasfolk och lyfter möjligheten att använda elbilen som energilagring via så kallad “vehicle-to-home”-teknik.

ANNONS

Senaste nytt

Volkswagen ännu starkare på transportbilar

Transportsektorn är också i fokus. Den eldrivna transportbilen ID. Buzz Cargo stod nyligen för 41 procent av alla nyregistrerade eldrivna lätta transportbilar i Sverige, ett kvitto på att även företag tar elektrifieringen på allvar.

Framtiden ser dessutom ljus ut för de som väntar på billigare elbilar. Under 2025 lanseras ID.2 – en elbil i Golf-klass med målet att kombinera kompakt format, generös räckvidd och ett mer tillgängligt pris. Därefter följer ID. Everyone, som ska bli ännu billigare.

– Det är vår väg att göra e-mobilitet tillgänglig för många fler, säger Thomasfolk.

Volkswagen må ha tagit ledningen i elbilsloppet, men loppet är långt ifrån avgjort. Det gäller att fortsätta leverera, både på vägen och i molnet.

Läs mer:
Cheferna får betala priset för krisen. Dagens PS
Trots konkurrensen – Volkswagen är svenskarnas favorit. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Bråse startar ny fond
Spela klippet
Börs & Finans

Fonden drog igång mitt i tullkaoset

22 apr. 2025
ANNONS
ANNONS