Dagens PS

Kalmar RS-6 testad: Rally-Porsche optimerad för äventyr

Kalmar RS-6 snett framifrån
Kalmar RS-6 är en Porsche 911 modifierad för äventyr utanför allmän väg.(Foto: Michelin)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 22 juni 2023Publicerad: 22 juni 2023

I mars var vi på däcktest med Michelin i nordligaste Finland, och fick då möjlighet att provköra Kalmar RS-6 – en Porsche 911 modifierad för äventyr utanför allmän väg.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Många bilentusiaster förknippar nog mest Porsche med banracing och snabba sportbilar för gatbruk, och glömmer att märket även har nått stora framgångar i rallysvängen.

Att Porsche själva inte har glömt sitt rallyarv bevisas inte minst av den nya specialmodellen 911 Dakar, som hyllar märkets totalseger i Dakarrallyt 1984.

Ett annat företag som är fullt övertygade om 911:ans förträfflighet som äventyrsvagn är Kalmar Automotive.

Nu lanserar man nya Kalmar RS-6, baserad på 996-generationen av Porsche 911, och vi fick chansen att ta den på en snabb provtur i dess rätta element.

Porschar optimerade för äventyr

Kalmar Automotive ägnar sig åt förfining av äldre Porschar.

Företagets mest exklusiva modellserie heter 7-97 och firar racing-legendaren Tom Kristensens första av nio segrar i Le Mans 24-timmars, som kom i en bil med startnummer 7 år 1997.

7-97-bilarna är genomarbetade från grunden med modern chassi- och drivlineteknologi, och mycket hög detaljkvalitet.

ANNONS
En del av Kalmars modellutbud

Kalmar bygger Adventure-modeller på ett flertal olika Porsche-modeller. (Foto: Michelin)

Exklusiviteten är hög och prislapparna ligger i mångmiljonklassen.

Kalmar RS – där RS står för Rally Special – ingår i stället i Adventure-serien, och har hittills baserats på de luftkylda 911-generationerna 964 och 993.

I Adventure-serien finner vi även Kalmar CS och CS-R, som är baserade på suven Cayenne.

ANNONS

Senaste nytt

Adventure-serien utökas

Fokus för Adventure-bilarna ligger på att modifiera standardbilar för att tåla tuffa tag och spektakulära äventyr, snarare än på ultimat prestanda och detaljkvalitet.

Nu utökar man modellutbudet genom att börja erbjuda Kalmar RS-versioner baserade på den vattenkylda 996-generationen av Porsche 911, samt på mittmotorbilen Cayman R.

Detta tillåter inte bara Kalmar att erbjuda sina kunder modeller med en modernare körkänsla, utan ger också tillgång till ett större antal potentiella donatorbilar till betydligt lägre priser.

ANNONS

Enkelt men effektivt recept

Receptet för att transformera en vanlig 996 Carrera från en standardbil till en Kalmar RS-6 är egentligen ganska enkelt.

Poängen är att bilen ska kunna ta sig fram över tuff terräng, och vara tålig och pålitlig över tid.

Den mest märkbara skillnaden jämfört med standardbilen är således att chassit är höjt med runt åtta centimeter på riktiga rallydämpare och -fjädrar.

Interiören

Interiört har bilen utrustats med rullbur. (Foto: Michelin)

Resultatet är en markfrigång på hela 21 centimeter, vilket är ungefär samma som på en Porsche Cayenne i standardutförande.

Alla länkarmar är av standardtyp, och specialdesignade bussningar och aluminiumklossar mellan kaross och bärarmar försäkrar att geometrin förblir korrekt.

Bilen är också lättad en smula, och smala rallyfälgar och en stor LED-ramp fullbordar det råbarkade utseendet.

ANNONS

Funktion över form

Drivlinan i testbilen är utöver en mekanisk diffbroms av originalspecifikation, vilket betyder en boxersexa på 3,4 liter och 300 hästkrafter kopplad till en sexväxlad manuell låda.

Man har dock gått igenom hela drivlinepaketet från grunden för att säkerställa driftsäkerheten vid riktigt hård körning.

Kalmar RS-6 snett bakifrån

Fjärdingen är höjd mer runt 8 centimeter. (Foto: Michelin)

Av den anledningen är också hela undersidan täckt av skyddsplåtar i aluminium, som också sträcker sig en bit upp på trösklarna och stötfångarna.

Suktar man efter en mer extrem Kalmar RS-6 erbjuds det exempelvis även hårdare trimning av motorn, ytterligare viktreducering och en mer omfattande rullbur.

Lättkontrollerad och lekfull

Upplägget för vår provkörning av Kalmar RS-6 kan bäst beskrivas som kort, koncist och intensivt.

ANNONS

Tre varv runt en uppskattningsvis sexhundra meter lång testbana på en sjöis, bestående av två konbanor i bredd sammanlänkade av en hårnål i varje ände, var det som stod på agendan.

Tiden var med andra ord knapp, och det gällde därför att ge järnet direkt från start.

Däcken, dagen till ära, var en uppsättning riktiga WRC-däck med dubbar på hela 6 millimeter och en extremt smal profil för bästa grepp på snö och is.

Dessa är självklart inte tillåtna för gatbruk, då de långa dubbarna effektivt gräver djupa skåror i vägbanan – vare sig det handlar om is eller asfalt.

Lättkontrollerad och lekfull

När jag gav mig ut på sjöisen blev det omgående uppenbart att samma attribut som gör en Porsche 911 till en bra sportbil på torr, greppvänlig asfalt, också gör att den är fantastiskt kontrollerbar och snabb på löst underlag.

Den karaktärsfulla boxersexan levererar sin kraft progressivt och förutsägbart, och med sin låga tyngdpunkt, kvicka styrning och tighta växellåda svarar bilen direkt på förarens instruktioner.

Trots att Porsche 911 är känd för sin lynnighet är bilen också också oväntat förlåtande.

ANNONS
Kalmar RS-6 på sladd

Bilen är fantastiskt lätt att kontrollera på löst underlag. (Foto: Michelin)

Trots att motorn sitter längst bak blir man aldrig överrumplad av några tvära kast eller plötsliga sladdar, utan man kan istället använda viktfördelningen för att pendla bilen mellan kurvorna.

Med så mycket vikt hängande över bakhjulen, och tack vare de greppiga rallydäcken, måste man snarare jobba ganska hårt med gaspedalen för att bibehålla stora bredsladdar.

Tack vare den höjda fjädringen kan man också dundra över gropar och snövallar utan att offra varken komfort eller kontroll.

Summan av kardemumman

Att Kalmar RS-6 levererar en exalterande körupplevelse på löst underlag råder det alltså inga tvivel om, och den bör även tåla tuffa tag under en lång tid.

Kalmar Automotives systerföretag Kalmar Beyond Adventure har nämligen i flera år anordnat äventyrsresor med Kalmars RS-modeller, där bilarna sätts på prov under veckolånga expeditioner i världens mest spektakulära vildmarker.

Bilen är alltså en beprövad äventyrsvagn, men i mina ögon kan den även fylla en nisch på mindre exotiska eskapader. 

ANNONS

Bilkörning är i min mening som roligast när man får tillfälle att närma sig gränsen av grepp, och det får man på vintern möjlighet att göra betydligt oftare, och i betydligt mer humana hastigheter.

Med sin bevisade, mångsidiga robusthet, och lekfullhet på löst underlag, kan Kalmar RS-6 således också vara den ultimata vintersportbilen för nordiskt klimat.

Att den höjda fjädringen ökar åkkomforten, och därmed bör göra bilen bättre för stadstrafik, gör inte saken sämre.

Högsta Växelns helhetsintryck av Kalmar RS-6

Slutbetyg: 5/5

Kalmar RS-6 är en bevisat kompetent äventyrsbil, men kan också vara den ultimata vintersportbilen för nordiskt klimat.

Den är fantastiskt lättkontrollerad och rolig, ser ändamålsenligt tuff ut, och ger föraren möjlighet att utforska 911ans klassiska kördynamik på på löst underlag.

Läs även: Billig Porsche 911 såld för rekordpris 
Läs även: 
Provkörning av Porsche 959 – en av historiens viktigaste bilar 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS