Dagens PS

Nya Porsche Cayenne: Marknadens mest mångsidiga suv?

Skribenten med nya Porsche Cayenne
Porsche Cayenne har fått en betydande uppdatering, men på utsidan är förändringarna blygsamma. (Foto: Porsche)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 19 maj 2023Publicerad: 19 maj 2023

Den senaste generationen av Porsches storsäljande suv Cayenne lanserades redan 2017, och har nu fått ett rejält facelift. Vi har provkört i Österrike.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har hunnit gå över 20 år sedan Cayenne för första gången såg dagens ljus, och fick många Porsche-purister att rynka på näsan i avsky.

Det anrika sportbilsmärket hade nämligen aldrig tidigare producerat en modell med mer än två dörrar, och att lansera en stor, fläskig suv innebar således en betydande kursändring.

Med facit i hand kan vi emellertid konstatera att Cayenne, som nu har tillverkats i över 1,25 miljoner exemplar, blev en hejdundrande succé.

Den är i dag Porsches mest populära modell och står för drygt 30 procent av produktionen.

Porsche Cayenne i profil

Cayenne är i dagsläget Porsches mest populära modell. (Foto: Porsche)

Märkets mest omfattande uppdatering hittills

Enligt Porsche innebär nya Cayenne den mest omfattande uppdateringen av en existerande modell som märket har genomfört hittills.

Bilen har bland annat fått en ny interiör, ett uppdaterat chassi, och nya drivlinor.

ANNONS

Man har inte bara satsat så hårt på modellen för att den säljer bra, utan också för att den ska leva kvar i modellutbudet under en relativt lång tid.

Inom några år kommer nämligen en ny, helt eldriven generation av Cayenne att lanseras, och planen är att de båda ska säljas parallellt med varandra.

ANNONS

Senaste nytt

Diskret yttre och Taycan-inspirerad interiör

Att nya Cayenne bjuder på några större nyheter är emellertid inte någonting som exteriören ger nys om.

Utöver något kantigare former i frontpartiet, samt nya standardmonterade LED-strålkastare, är det nämligen inte helt lätt att skilja den nya vagnen från sin föregångare.

Interiört är uppdateringarna betydligt mer påtagliga, med en ny instrumentbräda som tar mycket av sin inspiration från el-syskonet Taycan.

Interiören på Porsche Cayenne

Interiören tar inspiration från elbilen Taycan. (Foto: Porsche)

Skärmarna dominerar

ANNONS

Taycan-inspirationen märks tydligast på att instrumenthuset nu är helt digitalt, och att växelväljaren har flyttat upp på instrumentbrädan för att frigöra plats på mittkonsolen.

För första gången finns det nu även en stor skärm framför passageraren som tillval.

Denna kan visa allt från navigation till film, och är av trafiksäkerhetsskäl utrustad med ett filter som gör den osynlig från förarplatsen.

Man har också frångått Porsches ikoniska startnyckel till vänster om ratten till fördel för en mer konventionell startknapp. 

Detta kan tyckas tråkigt ur ett historiskt perspektiv, men i praktiken känns lösningen både modernare och mer naturlig att använda.

Växelväljaren

Växelväljaren sitter nu uppe på instrumentbrädan. (Foto: Porsche)

Välbyggd, välfungerande interiör

På det stora hela fungerar den nya interiören mycket bra.

ANNONS

Framstolarna är bekväma, det är lätt att hitta en bra körposition, och det finns gott om plats i både baksätet och bagageutrymmet.

Vill man offra lite praktikalitet och bakåtsikt kan man precis som tidigare få sin Cayenne i coupé-version, vilket kostar mellan 30 och 50 tusen kronor beroende på drivlina.

Designen är också attraktiv och kvalitetskänslan är, som sig bör i en Porsche, fantastisk.

Att de rejäla handtagen på var sida av mittkonsolen, som har varit med Cayenne sedan starten, lever kvar är också en trevlig detalj.

Uppdateringarna ger utdelning

Det nya instrumenthuset är lättavläst och kan tillhandahålla allsköns intressant information, och MMI-systemet är bortsett från ett och annat irriterande pop-up-fönster smidigt att använda.

Flytten av växelväljaren har gett plats för ett stort, praktiskt stuvfack med en induktiv laddplatta i mittkonsolen, och man har hållit sig till fysiska vippknappar för klimatanläggningens viktigaste funktioner vilket underlättar användandet. 

Mittkonsolens blanka, svarta plastyta har dessvärre en irriterande fallenhet för att samla på sig fingeravtryck.

ANNONS

Tre drivlinor i Europa

I Europa kommer nya Porsche Cayenne initialt att erbjudas med tre olika drivlinor.

Basversionen heter kort och gott Cayenne, och är utrustad med en dubbelturbo-V6a på 353 hästkrafter.

Ett steg upp i modellprogrammet finner vi laddhybriden Cayenne E-Hybrid, som kombinerar basversionens V6a med en ny elmotor på 130 kW, vilket är 100 kW mer än tidigare, för en total systemeffekt på 470 hästkrafter.

Batteriet har också växt från 17,9 till 25,9 kWh, och hela den elektriska drivlinan är mer effektiv än tidigare.

Cayenne E-Hybrid

Laddhybriden Cayenne E-Hybrid kommer nu 9 mil på ren eldrift. (Foto: Porsche)

Resultatet är att Cayenne E-Hybrid nu är mer körbar på ren eldrift, och tar sig upp till 9 mil på en laddning – vilket är tillräckligt för att de flesta stadsbor ska klara av sina vardagsbestyr utan att bensinmotorn behöver gå igång.

Toppmodellen i Europa heter Cayenne S, och har bytt sin föregångares V6a mot en dubbelturbo-V8a på 4,0 liter och 474 hästkrafter.

ANNONS

I resten av världen erbjuds det även en uppdaterad version av Cayenne Turbo GT med 659 hästkrafter och en 0-100-tid på 3,3 sekunder, som antagligen inte släpps in i Europa på grund av våra allt striktare miljökrav.

Harmonisk V8-upplevelse i Cayenne S

Den V6-bestyckade basversionen av Cayenne väntas inte bli en storsäljare i Sverige, och stod därför inte till vårt förfogande vid provkörningstillfället.

Jag började istället dagen i Cayenne S, vars V8 bjuder på ett fint bottenvrid ackompanjerat av ett härligt, dovt muller, och fungerar sömlöst med den 8-stegade automatlådan.

På chassifronten har fokus legat på att differentiera de olika körlägena från varandra.

Tanken är att bilen ska vara mer komfortabel än tidigare i det mjukaste körläget, och mer prestandainriktad i sportläget. 

Bilen snett bakifrån

Vill man offra lite praktikalitet och bakåtsikt finns Cayenne fortfarande i coupé-version. (Foto: Porsche)

Komforten vid vardaglig körning i normalläget är mycket riktigt fantastisk.

ANNONS

Ljudnivån är låg och luftfjädringen, som förvisso är tillval, sväljer effektivt både små och stora ojämnheter. 

Lägger man i sportläget och stressar bilen lite hårdare uppvisar den en nästan oförskämt god flinkhet för en så pass stor och tung bil.

På äkta Porsche-vis harmonierar också alla aspekter av körupplevelsen, från styrning till chassi och drivlina, med varandra riktigt väl.

Cayenne E-Hybrid är inte lika polerad

Körupplevelsen i Cayenne E-Hybrid är däremot inte riktigt lika sömlös.

Drivlinan, som i hybridläget måste balansera mellan el- och bensindrift, är inte riktigt lika sömlös som i V8an, och med ett tungt batteri under bagageutrymmet känns bilen också något sävligare genom kurvorna.

Hade jag inte kört båda bilarna sida vid sida är det dock tveksamt om dessa skillnader hade varit lika uppenbara.

Vad som är värre är att bromspedalen, som på de flesta moderna hybrider växlar mellan regenerering och fysiska bromsar beroende på hur hårt man bromsar, är något svårmodulerad.

ANNONS
Porsche Cayenne snett framifrån

Bilen är nästan oförskämt flink för sin tyngd och storlek. (Foto: Porsche)

Detta beror främst på att pedalen är känslig, men samtidigt ganska trög i början av sin rörelse, vilket gör det svårt att köra mjukt i lägre farter.

Trots detta, och trots att man går miste om det härliga V8-ljudet, framstår E-Hybrid ändå som ett vettigare val än S-modellen, då prestandan är jämförbar samtidigt som den är billigare att både köpa och äga.

Någonting som gäller för båda drivlinorna är att jag saknar ett körläge som jag kan konfigurera själv, och exempelvis kombinera mjuk fjädring eller ett tyst avgassystem med en sportig drivlina. 

Summan av kardemumman

Nya Porsche Cayenne är på många sätt precis som man hade förväntat sig, nämligen extremt kompetent och mångsidig.

Byggkvaliteten är hög, innerutrymmena är goda, och den nya interiören är modern och välfungerande.

Som körupplevelse erbjuder bilen också en kombination av komfort till vardags, och sportighet när andan faller på, som är svårslagen i klassen.

ANNONS

Den största kritiken man kan ge är nog att bilen, trots sina sportiga gener, inte framstår som överdrivet snabb i varken S- eller E-Hybrid-versionen.

Detta löser sig nog emellertid framöver, när mer hästkraftsstinna drivlinor äntrar modellutbudet.

Porsche Cayenne (2023)
Motor: 3,0-liters bensinmotor, V6, 353 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,0 sekunder
Toppfart: 248 km/h
Vikt: 2 130kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4930/1983/1698 mm
Pris: Från 950 000 SEK (Coupé från 990 000 SEK)

Porsche Cayenne E-Hybrid (2023)
Motor: 3,0-liters bensinmotor, V6, och en elmotor, 470 hästkrafter, 650 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 254 km/h
Elektrisk räckvidd: 90 kilometer
Vikt: 2 500 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4930/1983/1698 mm
Pris: Från 1 090 000 SEK (testbil 1 120 000 SEK)

Porsche Cayenne S (2023)
Motor: 4,0-liters bensinmotor, V8, 474 hästkrafter, 600 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,0 sekunder
Toppfart: 273 km/h
Vikt: 2 235 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4930/1983/1698 mm
Pris: Från 1 150 000 SEK (testbil 1 200 000 SEK)

Högsta Växelns första intryck av Porsche Cayenne

Slutbetyg: 4,5/5

Nya Porsche Cayenne har fått sig en rejäl uppdatering, och är alltjämt en av de mest kompetenta och mångsidiga bilarna i klassen.

ANNONS

Kvalitetskänslan är hög, praktikaliteten god, och körupplevelsen bjuder på en svårslagen kombination av komfort och sportighet.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 24
Läs även:
Provkörd: Range Rover P510e 
Läs även:
Test: Porsche 911 GTS 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS