Dagens PS

Jaguar Land Rover: "Våra resultat har varit oacceptabla"

Jaguar Land Rover
Koncernen Jaguar Land Rover brottas med problem med kvalitet och driftsäkerhet. På bild en Land Rover Defender. (Foto: Darian Garmiani)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 06 juli 2021Publicerad: 06 juli 2021

Nya chefen för Jaguar Land Rover menar att företagets kvalitetsproblem är “oacceptabla” och lovar att ställa allt till rätta med nya satsningar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Jaguar Land Rover brottas med kvalitetsproblem, något som enligt koncernchefen Thierry Bolloré kostar företaget mer än 100 000 bilar om året i utebliven försäljning.

Bilkoncernens modeller brukar kritiseras för brister i kvalitet och driftsäkerhet och hamna långt ner i undersökningar som jämför olika bilmodeller. En studie från JD Power hade Land Rover som överlägset sämst med 244 rapporterade problem på 100 bilar – 48 problem fler än det näst sämsta märket i testet, Alfa Romeo. Tredje sist hamnade koncernens andra märke, Jaguar.

Alla Jaguar blir elbilar från 2025

När Bolloré kom in från Renault i höstas och tillträdde som koncernchef för Jaguar Land Rover gjorde han kvalitetsförbättringar till ett av företagets mest prioriterade områden i en plan som han kallar “Reimagine”. Bland annat ska alla Jaguar-modeller vara elbilar från 2025.

“Det här är den första punkten i vår omställningsplan. Våra resultat har varit oacceptabla, men vi vet hur man fixar dem. Det är inte vetenskap, bara hårt arbete. Resultaten för 2021 är redan bättre men vi har mer jobb att göra”, säger han i en intervju med den brittiska tidningen Autocar.

Utsåg en ny chef för kvalitet

Han utsåg som en av sina första åtgärder Nigel Blenkinsop till företagets styrelse i en ny roll som verkställande direktör för företagets kvalitet och kundnöjdhet.

“Vi har nu en styrelseledamot som ansvarar för hela värdekedjan, vilket gör stor skillnad”, säger Bolloré.

ANNONS

Företaget har fått ner garantikraven med en tredjedel för bilar av 2021 års modell, enligt Autocar. De håller dessutom på att göra om sin produktionsprocess för att ytterligare få upp kvaliteten, med mer teknik och digital design på system som ska förbättra kvaliteten på komponenterna och hur de integreras.

Läs mer: Kris för Jaguar och Land Rover – ett års leveranstid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS