För Volkswagen, VW, kan en börsnotering av kronjuvelen Porsche inbringa gott om pengar, men det är inte riskfritt, skriver Fortune.

ANNONS

Den börsintroduktion som VW skissar på för Porsche innehåller en aktieförsäljning som inte är särskilt attraktiv för fondförvaltare och professionella investerare.

De får inget att säga till om i den nya ägarstrukturen, som då skulle domineras av Volkswagen och Porsche Automobilholding SE.

Samtidigt kommer den tyska delstaten Niedersachsen, som räknar VW som sin största arbetsgivare, enligt Fortune, ”att lägga in sitt veto mot alla förändringar av dess kapitalstruktur som skulle kunna späda ut dess uppskattade 20 procents blockerande minoritet”.

Det är uppenbart att det finns omständigheter som kan lägga krokben för en Porsche-introduktion på börsen.

Porsche drar in mest pengar till Volkswagen

Porsche är VW:s lönsammaste varumärke och en introduktionen på börsen av den lyxiga sportbilstillverkaren uppges bli rejält inkomstbringande för Volkswagen i vad som beskrivs som ”en kritisk tidpunkt”.

Marknadsvärdet skulle enligt analytiker hamna på 80 miljarder euro.

”Genom en Porsche-börsintroduktion skulle Volkswagen få en betydande grad av ytterligare finansiell flexibilitet”, sade ordföranden i VW:s styrelse, Hans Dieter Pötsch, till reportrar på tisdagen, berättar Fortune som konstaterar att VW är i behov av pengarna för att hänga med i bilindustrins stors omställning till fossilfritt.

Hans Dieter Pötsch gör ingen hemlighet av att omvandlingen innebär utmaningar för VW, ”även ekonomiskt”.

ANNONS
ANNONS

Vad det gäller en eventuell börslistning av Porsche hoppas VW dra in 20 miljarder euro varav hälften omfördelas till aktieägarna, ”inklusive både Porsche- och Piechfamiljerna samt Niedersachsen”, heter det i artikeln.

VW vill behålla sin fulla kontroll över Porsche till 75 procent och endast erbjuda en andel på 25 procent av de röstberättigade aktierna till andra ägare, enligt artikeln.

Läs även: Inför notering – Porsche värt lika mycket som moderbolaget [Dagens PS]