Dagens PS

Ikonen från 1988 är återfödd

VIGILANTE Jeep Grand Wagoneer. En modern klassiker med mycket kraft. (Foto: Vigilante)
Vigilante Jeep Grand Wagoneer. En modern klassiker med mycket kraft. (Foto: Vigilante)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 juni 2024Publicerad: 06 juni 2024

En gammal goding från 1988 har fått ett litet lyft. En del på utsidan, en del på insidan men allra mest under huven. Nya Jeep Grand Wagoneer går att beställa nu.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ford Bronco och Land Rover Defender är inte de enda klassiska suvarna som får nytt liv.

Vigilante har just avtäckt en imponerande restomod baserad på en Jeep Grand Wagoneer från 1988.

Den robusta folktransportören har fått en rad moderna uppgraderingar, inklusive en enorm Hemi V8, som förvandlar den till ett högpresterande monster.

Man har gjort exteriören lite modernare men ska se rätt lik ut orginalet. (Foto: Vigilante)
Man har gjort exteriören lite modernare men ska se rätt lik ut orginalet. (Foto: Vigilante)

En folklig lyx-suv

Wagoneer revolutionerade lyx-suv-segmentet redan när den lanserades 1963. Med sin stationsvagnskaross stack den ut bland de andra 4×4:orna som Jeep, då ägt av Kaiser, och de stora biltillverkarna producerade.

Modellen erbjöd mer komfort och mångsidighet, men blev inte en omedelbar succé. Trots det såldes den tillräckligt bra för att hålla igång produktionen hela vägen fram till 1991.

Under de 28 åren förblev fordonet i stort sett oförändrat, även om det fick sina karakteristiska träpaneler 1971 och namnändringen till Grand Wagoneer 1984.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

En moderniserad variant

Vigilantes Grand Wagoneer ser vid första anblicken nästan helt original ut. Vid en närmare titt ser man hur verkstaden i Johnson City, Texas, har fört suven in i 2000-talet.

Exteriören har skalats ner till bar metall och därefter målats i en djup röd färg som verkligen får de nyåterskapade träpanelerna att poppa.

Samtidigt har markfrigången höjts, vilket ger fordonet ett kraftfullt och modernt 4×4-utseende som skriker attityd.

Insidan är också moderniserad men utan att tumma på den gamla goa känslan. (Foto: Vigilante)
Insidan är också moderniserad men utan att tumma på den gamla goa känslan. (Foto: Vigilante)

Insidans historia möter modern teknik

Suvens interiör ser också ut som den gjorde 1988. Vigilante, inspirerade av “Rolls-Royce-artisaner”, har återskapat det ursprungliga utseendet med bättre delar och material.

Förarens cockpit har nya mätare designade att se original ut, medan resten av kupén är täckt i en blandning av premiummaterial och fårskinn.

ANNONS

Sätena har också restaurerats och ett modernt klimatsystem har installerats, så man kan köra både i iskylan och sommarhettan utan problem.

Under huven har det hänt allra mest. Som bland annat fyrväxlad Bowler 4L80E automatlåda som skickar kraft till alla fyra hjulen, en Atlas-II-fördelningslåda och Dana 44/Dana 60 Currie Enterprise-axlar. SUV 4-link Eibach-fjädring har också Fox Racing-dämpare för extra komfort och hantering på och utanför vägen. (Foto: Vigilante)
4-link Eibach-fjädring har också Fox Racing-dämpare för extra komfort och hantering på och utanför vägen. (Foto: Vigilante)

Det är under huven det händer

Den största förändringen finns dock under huven.

Vigilante har utrustat sin Grand Wagoneer med en superladdad 6,2-liters Hellcat Redeye V8. Den levererar hela 807 hästkrafter och 972 Nm vridmoment.

Det är avsevärt mer än de 144 hk som originalets 5,9-liters V8 producerade. Andra mekaniska uppgraderingar inkluderar en fyrväxlad Bowler 4L80E automatlåda som skickar kraft till alla fyra hjulen. En Atlas-II-fördelningslåda och Dana 44/Dana 60 Currie Enterprise-axlar. Suvens 4-link Eibach-fjädring har också Fox Racing-dämpare för extra komfort och hantering på och utanför vägen.

Vigilante har utrustat sin Grand Wagoneer med en superladdad 6,2-liters Hellcat Redeye V-8 som levererar hela 807 hästkrafter och 717 ft lbs vridmoment. Ja tack! (Foto: Vigilante)
Vigilante har utrustat sin Grand Wagoneer med en superladdad 6,2-liters Hellcat Redeye V-8 som levererar hela 807 hästkrafter och 717 ft lbs vridmoment. Ja tack! (Foto: Vigilante)

Vigilante tar nu emot beställningar på Grand Wagoneer restomod.

ANNONS

Förvänta dig att betala rejält för den uppdaterade 4×4:an. Bygget börjar på 4 miljoner kronor vilket är nästan 3,1 miljoner kronor mer än en basmodell av 2024 Grand Wagoneer kostar.

Läs även: Elbil: Nya helt elektriska Jeep Wagoneer – kommer 2024. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS