Tesla hänger på trenden som flera tyska biltillverkare i allt större omfattning förespråkat under den senaste tiden. Det handlar nämligen om att man behöver betala en månatlig avgift, en slags prenumeration, för att få tillgång till vissa funktioner som rent tekniskt redan finns i bilen.

ANNONS

Tyskarna visar vägen

I fallen med de tyska tillverkarna har det bland annat handlat om att Mercedes tar betalt för att mjukvarutekniskt låsa upp bakaxel-styrningen på EQS.

BMW har försökt lansera en affärsmodell där kunden ska betala en årlig avgift för att få tillgång till sätes- och rattvärmen.

I Teslas fall handlar det i stället om de digitala tjänsterna som levereras med bilen. Tills för några dagar sedan ingick tjänsten ”Standard Connectivity” under hela livstiden när man köpte en Tesla.

Det gör det dock inte längre utan efter åtta år kommer en avgift att tas ut för att tjänsten ska fungera.

Låser funktioner man redan fått

Det innebär mer konkret att tjänster som exempelvis navigationen inte kommer att fungera utan den här prenumerationen.

Att Tesla tar betalt för vissa av sina tjänster är alltjämt inget nytt. I dagsläget tar man betalt för premiumversionen av “Connectivity”-tjänsten och kostnaden landar då på 99 kronor per månad.

Framtidens bilägande

Tanken bakom att låsa funktioner för att i sin tur erbjuda dem i prenumerationsformat är att öka lönsamheten, något som tagit sig en törn på senaste tiden inom bilindustrin.

ANNONS
ANNONS

Att proppa bilarna fulla med alla hårdvara som krävs är biligare än att bara göra det i bilar där kunden de facto beställt hårdvaran. Att istället använda sig av mjukvaruspärrar blir helt enkelt billigare för tillverkarna.

Det kan fungera på vissa funktioner – exempelvis navigation som man kanske bara använder några få gånger per år men det går inte att undvika hur närigt det känns.

Det blir spännande att följa hur framtidens affärsmodeller inom fordonsindustrin utvecklas. Nu har i alla fall trendsättaren Tesla infört restriktivare tillgång till olika mjukvarubaserade tjänster, vi får se om fler aktörer hänger på.