Mercedes-Benz är ett av världens mest kända lyxbilsmärken, men deras framgång har aldrig enbart handlat om kvalitet.
Historien om Mercedes mest framgångsrika skapelse


Mest läst i kategorin
För att överleva måste man även sälja stort, och det har de sannerligen gjort.
Förra året sålde företaget nästan 2,4 miljoner fordon globalt, varav en stor andel i USA. Denna framgång styrs idag av suv-modeller, men historien pekar på en annan typ av fordon som ingen kunnat matcha.
Den legendariska föregångaren till dagens bilar är inte den C-klass som tidigare hyllats som den mest framgångsrika. Istället döljer sig en annan modell bakom den imponerande försäljningssiffran, en bil som står i en klass för sig och som ingen efterföljare hittills lyckats överträffa.
Hemligheten bakom en Mercedes-legend
Före suvarnas tid var det alltså C-klass som regerade, med över 9 miljoner sålda exemplar sedan den introducerades. Men det är en annan modell, med en äldre namnkonvention, som faktiskt är den bäst säljande individuella bilen i Mercedes-Benz historia.
Den kallas internt för W123, en bil som tillverkades på samma plattform mellan 1976 och 1985.

W123 var alltså Mercedes-Benz interna benämning för bilens chassi, där olika varianter använde en alfanumerisk kod för att ange motorstorlek, kaross och motortyp.
Exempelvis hade en Mercedes-Benz 280 TE en motor på 2,8 liter och en så kallad Touring-kaross, vilket idag kallas för en kombi. Bokstaven ‘E’ stod för att den hade elektronisk bränsleinsprutning.
En bil från Mercedes som trotsar tiden
Dessa bilar var relativt små, där sedanen var endast 2,5 centimeter längre än en modern kompaktbil som Honda Civic. Trots den kompakta storleken lyckades Mercedes-Benz utrusta dem med lyxiga funktioner som taklucka, lädersäten, farthållare och äkta träpaneler.
Priset för en basmodell av en 1976 års Mercedes-Benz 230 sedan låg på drygt 115 000 kronor. När man justerar för inflation motsvarar det i dagsläget en summa på ungefär 670 000 kronor.
Under sina tio år på marknaden fanns det ungefär 30 olika konfigurationer att välja mellan.
Den långa produktionsperioden, kombinerat med det ikoniska Bruno Sacco-designen, bidrog till att Mercedes-Benz sålde närmare 2,7 miljoner exemplar av W123-chassit. Bilarnas rykte om otrolig hållbarhet hjälpte också till.
Enligt källor har en W123-modell, som användes som taxi i Spanien, kört hela 7 miljoner kilometer.

Produktion i olika skepnader
W123-modellens popularitet grundades i dess många karossvarianter. Utöver den klassiska 4-dörrars sedanen fanns det även en elegant 2-dörrars coupé, en mångsidig 5-dörrars kombi och en förlängd 4-dörrars limousine.
Den stora majoriteten av de sålda bilarna var sedaner, men coupé- och kombiversionerna har med tiden blivit eftertraktade kultbilar på grund av sin relativa sällsynthet.
Kombimodellen, som introducerades 1977, var Mercedes-Benz första officiella fabriksbyggda kombi, vilket markerade en viktig milstolpe.

Det var framförallt de dieseldrivna varianterna som sålde bäst, vilket visar att bilens framgång inte bara handlade om lyx. Modeller som 240 D och 200 D var otroligt populära, mycket tack vare sin bränsleeffektivitet och legendariska hållbarhet.
Denna robusta konstruktion gjorde W123 till en idealisk arbetshäst, särskilt i regioner med höga bränslekostnader och dålig infrastruktur.
Intresset var så stort att det till och med fanns en svart marknad där lätt begagnade exemplar såldes med en stor premie, eftersom köpare var villiga att betala extra för att slippa de nio till tolv månader långa väntetiderna.

Avancerad teknik för sin tid
Trots sin ålder innehöll W123 flera banbrytande säkerhetsinnovationer. Den hade förstärkta deformationszoner, en styvare passagerarcell och en rattstång som var designad för att böjas diagonalt vid en krock.
Från och med 1980 kunde man välja till låsningsfria bromsar, ABS, och från 1982 kunde man även få en förarairbag som tillval.
Mercedes-Benz var också tidigt ute med att erbjuda världens första turboladdade dieselmotor för en personbil i W123, en innovation som både förbättrade prestanda och cementerade dess rykte som en tekniskt avancerad bil.
Denna motor blev ökänd för sin robusthet och långa livslängd, vilket var avgörande för W123:s framgång på globala marknader.

Oväntat beslut: Mercedes-Benz stoppar produktionen
Mercedes-Benz har meddelat ett oväntat beslut att tillfälligt pausa produktionen av sina eldrivna modeller EQE och EQS för den amerikanska marknaden. Från
Missa inte:
Avslöjar den stora bluffen som drabbar bilköparna i EU. Dagens PS
LG:s nya jätteavtal med Tesla värt 45,3 miljarder kronor. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]