Dagens PS

Här kör han nästan 500 km/h – i en Ford

Ford
Denna Ford GT körde hela 483 kilometer i timmen, alltså 300,4 miles per hour. (Foto: Facebook)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 11 aug. 2023Publicerad: 04 apr. 2023

Fords mest legendariska prestandabil stavas GT och lanserades 1964. 2005 kom en nytappning som både hissats och dissats i media. Något den är känd för är hur lättrimmad den är.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är något som bekräftas i videon nedan, där en Ford GT från 2005 lyckas med konststycket att köra 300,4 miles per hour. Det motsvarar alltså hisnande 483 kilometer i timmen.

Det rapporterar amerikanska Road & Track.

Inte direkt från fabrik

Bilen i frågan är långt från en standardutrustad Ford GT. Under huven ruvar samma 5,4-liters V8 som i den ordinarie bilen. Det är även samma pjäs som Koenigsegg experimenterat mycket med.

Från fabrik producerar den 558 hästkrafter vilket duger till en 0-till-100-tid på 3,8 sekunder och en toppfart på 330 km/h.

Ägarna bakom Ford GT:n i videon – M2K Motorsports – har dock modifierat sin GT en aning.

Den producerar hisnande 2 500 hästkrafter, vilket alltså är nog för att ta bilen till 483 kilometer i timmen på en engelsk mil – 1 609 meter.

483 kilometer i timmen motsvarar 134,3 meter i sekunden och är tillräckligt snabbt för att åka från Stockholm till Göteborg på 58 minuter och 8 sekunder.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Ford GT är lika aerodynamisk som en vägg

För att jämföra har Bugatti Chiron Supersport ”bara” 1 600 hästkrafter men lyckas ändå komma upp i 490 kilometer i timmen. Anledningen är aerodynamik, något som anges med hjälp av Cd-värdet.

För att kunna jämföra har Mercedes-Benz EQS ett Cd-värde på 0,20, en Tesla Model Y har ett på 0,23 och en Volvo EX90 på 0,29.

En Chiron Supersport har ett Cd-värde på 0,32 medan en Ford GT sägs vara runt 0,39.

Får köras på allmän väg

Det mest imponerande med Ford GT:n i fråga är att den får brukas på allmän väg, trots sina 2 500 hästkrafter.

Kruxet med att trimma en bil så hårt är att pålitligheten försämras avsevärt, vilket alltså är utmaningen för sportbilstillverkare som Bugatti och Koenigsegg– att tillverka en bil med sjuk prestanda, men som inte går sönder hela tiden.

Läs även: Provkörning av Ford GT
Läs även: Nioåring köper Ford GT

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS