Ford GT är inget mindre än en väglaglig Le Mans-bil och är en av bilvärldens superbilsikoner. När Ford därför frågade om vi ville provköra den tackade vi ja snabbare än man hinner blinka.

ANNONS

Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Tierp Arena, strax norr om Uppsala, för att ratta den legendariska bilen.

Ford GT framifrån
Utseendet osar kompetens. (Foto: Andreas Bergman)

En banbil som gjorts väglaglig

Ford GT har byggts med banbilen som utgångsläge, för att sedan genomgå transformeringen till vägbil, något som utmärker den i segmentet.

Det blir snabbt uppenbart när man inspekterar dess funktionella och extrema linjer. Den fullständigt osar dramatisk och kombinerar form med funktion.

Bilen är byggd i kolfiber från topp till tå, inklusive fälgar och interiör.

Ford GT har håligheter för aerodynamik likt en Pagani Huayra, måsvinge-dörrar och aktiv downforce både bak och fram.

Tankarna förs till ett skelett och allt pekar på att det rör sig om en sanslöst seriös banbil vars primära syfte är att optimera aerodynamik och köregenskaper.

Ford GT interiör
Interiören är lika lyxig som ett ryskt fängelse. (Foto: Andreas Bergman)

Ford GT är funktionell rakt igenom

Samma filosofi genomsyrar även interiören. Ratten är fyrkantig och pepprad med knappar. Man omges av kolfiber och stolarna är ungefär lika bekväma som en påse skridskor.

Inget av detta är emellertid utan anledning. När man startar Ford GT skriker motorn till liv, en kontroversiell 3,5-liters mittmonterad V6 där effekten skruvats upp till 655 hästkrafter.

ANNONS
ANNONS

Motorljudet är högt, mekaniskt och raspigt och accelerationen är våldsam.

Accelerationen är dock inte bilens trumfkort, utan det häftigaste med att ratta en Ford GT runt en bana är hur effektiva de keramiska Brembo-bromsarna är.

Man måste omprogrammera sina sinnen för att bromsa tillräckligt sent, något som den aktiva bakvingen också bidrar till.

Ford GT framifrån
Det går att bromsa bra mycket senare än man anar med Ford GT. (Foto: Andreas Bergman)

Ford GT med gasen i botten

När man kommer till en raksträcka och mosar gaspedalen möts man av en skrikande motor och vibrationer.

Ens sinnen blir nästan överbelastade av intryck och det är enormt mycket att smälta. En Ford GT är lika avslappnande att köra som en häst i en krigszon, och minst lika exalterande.

GT är även mer tillmötesgående än man kanske anar. Man är ständigt medveten om precis var gränsen går och hur man ska ta sig an de eventuella misstag man begår.

Bilen är förhållandevis lätthanterlig men kräver trots det ens fulla koncentration om man ska ta sig an den utmaning som en Ford GT faktiskt är.

Ford GT är redan slutsåld och har redan ökat i värde. (Foto: Andreas Bergman)

Summan av kardemuman

Ford GT är fullkomligt sensationell. Man förväntar sig att bilen ska vara bestyckad med sponsorklistermärken och enorma skärmkjolar för att tydliggöra att man inte ska lämna banan med den. Den är dock helt väglaglig, trots att den upplevs som en bil utan hud.

ANNONS
ANNONS

Det finns ingen skyddande hinna för att skydda föraren från den helt råa och levande körupplevelsen.

I Sverige har 16 lyckliga kunder fått köpa varsin bil och den totala tillverkningen är begränsad till 1 350 enheter. Att jag avundas dem är en underdrift av rang.

GT lämnar ingen oberörd. (Foto: Andreas Bergman)

Ford GT (2022)
Motor: 3,5-liters, V6, bensin, 650 hästkrafter, 746 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,3 sekunder
Toppfart: 348 km/h
Vikt: 1 385 kg
Mått (längd/höjd/bredd):4763/1110/2113 mm
Pris: från ca. 5 500 000 SEK

Högsta Växelns första intryck av Ford GT

Slutbetyg: 5/5

Ford GT bjuder på en körupplevelse som är få förunnade vilket är synd. Bilen är nämligen helt spektakulär bakom ratten.

Lyssna på det senaste avsnittet av Dragläget, vår podcast om bilar: ”Vi maxade en Jeep Wrangler i Dubai” [Dagens PS]