Dagens PS

Sista Bugattin som gör 490 knyck har levererats

omslagsbild på bugatti chiron super sport 300 plus
Bugatti Chiron Super Sport 300+ har förlängts med 25 centimeter i aktern. (Foto: Bugatti)
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz
Uppdaterad: 16 okt. 2023Publicerad: 22 juli 2022

Nu har det trettionde och sista exemplaret av Bugattis rekordbil Chiron Super Sport 300+ hittat hem. Modellen blev den första produktionsbilen någonsin att ta sig över 300 miles per hour, en bedrift som får anses kröna Chirons regeringstid, vilken efter sex år närmar sig sitt slut.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vid det här laget var det tre år sedan Bugatti lyckades med konststycket att köra fortare än 300 miles per hour med modellen Chiron. Bilen nådde närmare bestämt 305 imperialistiska fartenheter, vilket motsvarar 490 kilometer i timmen.

Bilen skulle byggas i 30 exemplar. Nu har den sista av dessa färdigställts och levererats till sin lyckliga köpare.

Wuthering Hastigheights

Bugatti Chiron är ingen sölkorv till att börja med. Det påstår i varje fall redaktionskollegorna som har kört den.

490 kilometer i timmen med bil är dock en sådan sak som skulle kunna få självaste Neil Armstrong att hissna. Någon raketmotor sitter det förstås inte på bilen – även om de orangea fartränderna på kolfiberkarossen kan tyckas påminna om flammande utkastmassa i rymdens oändliga mörker. 

Hur får man en Bugatti Chiron att göra nästan 500 blås?

Likt en “vanlig” Chiron har Super Sport 300+ en åttaliters W16-motor med fyra turboaggregat. Effekten har pumpats upp med 100 pållar till hela 1 600 hästkrafter.

Det är inget man gör utan att också utveckla ett helt nytt kylsystem för motor och växellåda, för att inte tala om ny mjukvara som får alla komponenter att lira. I linje med ortodox lättviktsfilosofi har den magnesiumfälgar och till och med vindrutetorkare gjorda i kolfiber.

ANNONS

Ärkerivalen för alla som befinner sig på andra sidan av 300 blås heter förstås luftmotstånd. För att bekämpa denna envisa antagonist har man vidtagit en lång rad aerodynamiska grepp, där en två och en halv decimeters förlängning av karossen är den iögonfallande.

Vem köper en sådan bil?

Vem som har köpt den sista Chiron Super Sport 300+ är inte känt. Att det är någon med enorm betalningsvilja är förstås uppenbart.

Listpriset är, eller rättare sagt var, ungefär 40 miljoner kronor ex moms. Huruvida den prislappen täcker in möjligheten att besöka Volkswagens testbana och få känna på bilens fulla potential (toppfarten är annars begränsad till 440 knyck) är oklart.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

Karl Cajmatz
Karl Cajmatz

Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS