Dagens PS

Här är Audis nästa elektriska Dakarrallybil

Audi RS Q e-tron E2 i full brass
Audi RS Q e-tron E2 på test i Spanien. (Foto: Audi)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 14 sep. 2022Publicerad: 02 sep. 2022

I januari 2022 var Audi först med att ta sig an det berömda Dakarrallyt med eldrift med RS Q e-tron Nu har det blivit dags för en vidareutveckling av bilen – kallad E2 – inför 2023 års säsong. Vi begav oss till Tyskland för en närmare titt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

RS Q e-tron E2

Marcus på plats i Tyskland med Audi RS Q e-tron E2. (Foto: Audi)

Med framgång som utgångsläge

I november 2021 var vi på plats i Tyskland när nya Audi RS Q e-tron avtäcktes.

I januari 2022 begav den sig till Saudiarabien för att delta i Dakarrallyt.

Det gick enligt Audi själva bättre än väntat och de tre bilarna Audi skickade ner avverkade 2 400 mil på två veckor.

De lyckades med 14 pallplatser, 4 etappsegrar och samtliga bilar tog sig i mål. Det sistnämnda är A och O i Dakarrallyt och långt ifrån en självklarhet.

”För att kunna komma först i mål måste man först komma i mål” är ett känt mantra i Dakar-kretsar. Det är en balansgång mellan att ta sig fram snabbt samtidigt som bilen ska klara hela resan.

Audi RS Q e-tron E2 hoppar

Audi RS Q e-tron ska köras i full brass i Saudiarabien i januari. (Foto: Audi)

Den nya bilen

ANNONS

Den nya bilen – döpt Audi RS Q e-tron E2 (efter berömda Audi S1 E2) – delar inte en enda karosspanel med den utgående modellen.

Utseendemässigt har bilen stramats åt med tydliga buggy-influenser vilket bidrar till en stramare look – lite som en LMP-bil för öknen.

Inför 2023 har reglementet för Dakarrallyt korrigerats vilket innebär att den nya bilen har förlorat ungefär 80 kilogram i vikt och effekten har minskat med ungefär 34 hästkrafter.

Med det sagt måste bilarna i prototypklassen T1U väga 2 100 kilogram, en ökning med 100 kilo från förra rallyt.

Föregångaren var emellertid överviktig vilket innebär att Audi gynnas av det nya regelverket.

Fortsättningsvis har mycket tyngd lagts på att göra modellen mer strömlinjeformad vilket har sänkt luftmotståndet med 15 procent.

I sin tur reduceras förbrukningen vilket är gynnsamt när man kör bil i öknen och vill maximera effektivitet.

Audi RS Q e-tron från sidan

Nya RS Q e-tron E2 är slankare än föregångaren. (Foto: Audi)

När det vankas punktering

ANNONS

Vid punktering ska karossdelar snabbt kunna plockas bort för att få fram reservhjulen – ett på vardera sida om bilen. Nya tioekrade fälgar är dessutom mycket lättare att greppa för förarna.

En annan förändring är att Audi har dragit ner antalet fästen som måste lossas för att få ut reservhjulen från fyra till ett i syfte att göra processen så snabb som möjligt.

Det går att förlora dyrbara minuter vid punktering varför det hela måste optimeras.

Till förarnas hjälp finns en inbyggd hydraulisk domkraft som höjer bilen rejält och som även kan nyttjas om man kör fast i djup sand.

På plats i Neuberg fick vi se när Stéphane Peterhansel och Edouard Boulanger bytte däck på hjulen, en process som tog ungefär två minuter.

Effekten är begränsad till 392 hästkrafter och toppfarten är fortfarande begränsad till 170 kilometer i timmen enligt regelverket.

Effekten kan dock skruvas upp till över 800 hästkrafter och flertalet parametrar kan justeras för att uppfylla olika regelverk.

RS Q e-tro E2 framifrån

Audi RS Q e-tron E2 är begränsad till 170 knyck. (Foto: Audi)

Samma drivlina

ANNONS

Drivlinan är samma som tidigare – två elmotorer tagna från Audis tidigare Formel E-bilar samt en förbränningsmotor i form av en DTM-motor som agerar generator och kan ladda batterierna med en effekt på 220 kilowatt vid 6000 varv. 

Den regenerativa inbromsningen genererar upp till 500 kilowatt – 250 kilowatt per elmotor – vilket innebär att den totala energiåtervinningen är upp till 720 kilowatt under korta perioder.

Av den anledningen har Audi RS Q e-tron E2 en bränsletank som är hälften så stor som hos de fossildrivna konkurrenterna.

Favorit i repris

Men det kvittar hur kapabel en racingbil är om inte förare och kartläsare är minst lika kapabla. Av den anledningen består Audis tre lag av några riktiga tungviktare.

Till att börja med har vi Stéphane Peterhansel som kallas för Mr. Dakar. 

Han har vunnit Dakarrallyt hela 14 gånger vilket gör honom lika legendarisk inom Dakarkretsar som Jesus hos kristna.

Ännu en tung puck är Carlos Sainz Sr som körde vm i rally från 1987 till 2005 och har vunnit två världsmästerskap. Han har även vunnit Dakarrallyt tre gånger.

Mattias och Emil

Svenska racingförarna Mattias Ekström med kartläsare Emil Bergkvist. (Foto: Audi)

ANNONS
Edouard och Stéphane

Edouard Boulanger, och Stéphane Peterhansel. (Foto: Audi)

Lucas och Carlos

Lucas Cruz och Carlos Sainz. (Foto: Audi)

Mer intuitivt

En annan nyhet i E2 är förarmiljön som nu har förenklats. Layouten för diverse displayer har ändrats i syfte att göra det hela mer överskådligt för förarna.

Arbetsmiljön har alltså förenklats, en filosofi som genomsyrar kupén i det stora hela.

När man kör för kung och fosterland i ett ökenrace vill man att allt rörande bilens funktionalitet ska vara så enkelt som möjligt.

RS Q e-tron E2 från sidan

Två av de tre bilarna som Audi ställer upp med. (Foto: Audi)

Tävlingspremiär om en månad

Den första till sjätte oktober gör Audi RS Q e-tron E2 sin debut på ökenrallyscenen.

ANNONS

Alla tre lag ska delta i Marockorallyt den 1 till 6 oktober och förhoppningen är såklart att fortsätta på föregångarens framgångar.

Nästa Dakarrally går av stapeln i Saudiarabien den 1 till 15 januari 2023. Frågan är om Audi presterar över förväntan även denna gång.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS