Dagens PS

Dragrace: elektrisk Dakar-rallybil möter Audi R8

Audi RS Q e-tron och Audi R8 dragrace
Audi RS Q e-tron möter Audi R8. Elektriskt möter fossilt. (Foto: Audi
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 16 okt. 2023Publicerad: 29 aug. 2022

Att elektrifieringen gör intåg även i motorsportens värld har nog inte undgått någon vid det här laget. I januari år var Audi första tillverkaren att köra det utomordentligt utmanande Dakar-rallyt med en elbil. I videon nedan ser ni hur den står sig mot en helt vanlig Audi R8 i ett dragrace.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Elbil är att ta i

Även om Audi RS Q e-tron – namnet på Dakar-rallybilen – drivs av el är det inte utan hjälp från en förbränningsmotor.

Drivlinan består av tre elmotorer som kommer direkt från Formel E.

En är placerad på framaxeln och en på bakaxeln och däremellan finner man ingenting mekaniskt utan i stället är det mjukvaran som sammanlänkar de två drivaxlarna.

Den tredje elmotorn agerar generator och drivs av en förbränningsmotor tagen direkt från Audis DTM-racingbil, RS 5 DTM. 

Laddeffekten blir då 220 kilowatt, ungefär samma som man får ut av en snabbladdare.

Trots att RS Q e-tron klassas som elbil – och har en räckviddsförlängare à la BMW i3 – låter den väldigt mycket.

Elektriskt möter fossilt

ANNONS

Dragracet har genomförts av Mat Watson på Carwow. Han rattar Audi RS Q e-tron och låter den ta upp kamp mot en Audi R8 V10 Performance som pumpar ut 620 kusar.

Audi RS Q e-tron är begränsad till 335 hästkrafter i Dakar-utförande men det finns ett vred som höjer effekten till 670 hästkrafter.

Medan Dakar-rallybilen väger knappa 2 000 kilogram väger R8 cirka 1 700 kilogram.

Med andra ord kan man förvänta sig en jämnare kamp än man kanske kan tro.

Ett (o)väntat resultat

De första två loppen vinner Audi RS Q e-tron medan det sista loppet vinns av Audi R8.

Den sista utmaningen efter det vankats dragrace är i form av ett bromstest från 160 knyck till 0.

Eftersom Dakar-rallybilen saknar ABS blir det lätt som en plätt för R8 att ro hem den vinsten.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS