Dagens PS

Elbilarna som laddar snabbast

Foto: Porsche
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 10 juli 2022Publicerad: 10 juli 2022

En viktig faktor när man ska köra långt i elbil är, utöver räckvidd, hur snabbt den kan ladda. Olika elbilar kan ta emot olika mängd effekt och lämpar sig således olika bra för om det vankas långtur. Här följer en lista på de elbilar som kan ladda snabbast just nu.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Informationen är hämtad från ev-database.org.

1. Porsche Taycan

Maximal snabbladdning: 262 kW; 1050 km/h
Räckvidd: 506 km
Batteristorlek: 93,4 kWh
Pris: från 1 039 700 SEK med stora batteriet

Porsche Taycan i solnedgången

Instegsmodellen av Taycan är den vettigaste elektriska Porsche. (Foto: Marcus Berggren)

Instegsmodellen av Taycan är enligt oss den vettigaste varianten av elbilen från Porsche sett till pris, körglädje, prestanda och räckvidd.

Porsche Taycan erbjuds med två batteristorlekar, där det stora batteriet – kallat Performance Battery Plus – är det som erbjuder längst räckvidd och snabbladdning.

2. Audi e-tron GT quattro

Maximal snabbladdning: 265 kW; 1030 km/h
Räckvidd: 487 km
Batteristorlek: 93,4 kWh
Pris: från 1 177 800 SEK

ANNONS
Audi e-tron GT i solnedgången

Audi e-tron GT stoltserar med bättre räckvidd än sitt RS-syskon. (Foto: Audi)

Syskonet till Porsche Taycan stavas Audi e-tron GT quattro och har samma specifikationer som sin tvilling från Stuttgart.

Även om den erbjuder högre laddeffekt (265 kW kontra 262 kW) innebär den sämre räckvidden att laddningen inte blir lika effektiv; hastigheten som en elbil laddar är såklart beroende på räckvidden.

3. Porsche Taycan 4S

Maximal snabbladdning: 262 kW; 1010 km/h
Räckvidd: 513 km
Batteristorlek: 93,4 kWh
Pris: från 1 237 600 SEK med stora batteriet

Porsche Taycan 4S kör på bana

Porsche Taycan 4S är inte riktigt lika bra på att ladda som lillebror Taycan. (Foto: Porsche)

Tyskarna kan tydligen det där med snabbladdning, inte minst Porsche (och Audi). Trea på listan är Taycan 4S, även denna gång med det stora batteriet.

På nordiska marknader – däribland Sverige – erbjuds Taycan med ett särskilt paket som innefattar ett större batteri och värmepump i syfte att maximera räckvidd och laddning även i vinterförhållanden.

ANNONS

 4. Kia EV6 Long Range 2WD

Maximal snabbladdning: 233 kW; 1010 km/h
Räckvidd: 528 km
Batteristorlek: 77,4 kWh
Pris: från 639 900 SEK

Kia EV6 utomhus

Kia EV6 är den enda bilen som inte är tysk på sidan. (Foto: Joel Sandberg)

Kia EV6 utmärker sig på listan dels för att den inte är tysk, dels för att den inte är en sedan. Den är dessutom billigast på listan.

Kia EV6 stoltserar med en mer strömlinjeformad kaross jämte tvillingen Hyundai Ioniq 5 som av den anledningen inte platsar på denna lista.

Trots ett mindre batteri än andra bilar på listan är räckvidden imponerande.

5. Audi RS e-tron GT quattro

Maximal snabbladdning: 265 kW; 1000 km/h
Räckvidd: 472 km
Batteristorlek: 93,4 kWh
Pris: från 1 598 900 SEK

ANNONS
Audi RS e-tron GT i ett garage

Audi RS e-tron GT är snabb som blixten, något som även märks av när det vankas laddning. (Foto: William Koitrand)

Sist på listan är RS-varianten av Audi e-tron GT quattro. Jämfört med sitt icke-RS-syskon bjuder den på mer prestanda och lyckas väl med att kännas som en RS-bil från Audi.

Något som ofta är fallet med prestandaelbilar är att räckvidden prioriteras bort till förmån för prestanda, något som även gäller för Audi RS e-tron GT quattro.

Nästan bara tyskt

Utifrån denna lista kan man konstatera två saker – dels att riktigt snabb laddning är förknippat med dyra bilar (med ett undantag), dels att samtliga bilar på listan är utvecklade från grunden för att vara just elbilar.

Fortsätter man längre ner på listan finner man flera varianter av Taycan för att inte tala om EV6 syskon i form av Ioniq 5 och Genesis GV60. Frågan är vilken det perfekta förhållandet mellan snabbladdning och räckvidd är.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS