Den halvledarbrist som pressar bilindustrin väntas bli utdragen. ”Kanske in i nästa år”, säger expert. Andra menar att den kan bli längre än så.

ANNONS

Ett konkret exempel på hur halvledarbristen drabbat fordonsindustrin är Volvo Cars, som senast förra veckan tvingades stoppa flera skift på grund av den.

Andra konsekvenser av halvledarbristen är dyrare frakter och råvaror, vilket gör att bilproduktion ökar i kostnader.

Det förklarar Fredrik Sidahl, vd för branschorganisationen FKG, för TT i en artikel på SvD.se.

Han räknar med att den halvledarbrist som nu kännetecknar världen blir utdragen, vilket slår hårt mot utvecklingen av fossilfria fordon.

”Svårt att bygga ikapp”

”Det är svårt att bygga ikapp då behovet ökat avsevärt. Elektrifieringen av fordonsflottan kräver väldigt mycket mer halvledare. Det är minst dubbelt så många halvledare i en elbil jämfört med en vanlig bil. Till det ska du lägga alla stödsystem, automationen, som också kräver halvledare”, säger Fredrik Sidahl till nyhetsbyrån och menar att det får negativ effekt på utbudet av olika bilmodeller.

Däremot tror han inte att på höjda elbilspriser till följd av problemet, eller att halvledarbristen ska utlösa en finanskris kris i stil med Lehman Brothers-kraschen.

När det gäller elbilsutvecklaren Nevs i Trollhättan, som tvingats varsla nästan halva sin personal, beror det inte på halvledarkrisen, enligt Fredrik Sidahl, som anser att bolaget snarare har ”finansiella problem och är högt belånade”.

ANNONS
ANNONS

Han liknar Nevs vid en startup-verksamhet med risker och säger till TT att bolaget varken har bilproduktion eller är någon storkund för svenska komponenttillverkare.

Läs mer: Nevs varslar 300 anställda – halva personalstyrkan [Dagens PS]