Elbilsbolaget Nevs i Trollhättan varslar halva personalstyrkan på 300 anställda. Enligt källor till Nevs handlar det om sparkrav från den kinesiska ägaren Evergrande.

ANNONS

Bolaget, som uppstod ur Saab Automobile 2012, har varit nära att gå under många gånger innan kinesiska Evergrande kom in som delägare för två år sedan.

Växande skuldberg

Samtidigt som Evergrande vill se Nevs växa inom elbilar så har skuldberget vuxit kraftigt inom koncernen – till över 1 000 miljarder kro­nor som mest.

På sistone har läget förvärrats med banker som har stoppat nya lån och fordringsägare och leverantörer som har stämt bolaget.

Det har i sin tur lett till sänkta kreditbetyg och fal­lande börskurs.

För Nevs 650 anställda är det ingen god nyhet.

”Det är stormigt på många plan nu”, säger Ronnie Her­mansson, ordförande för Uni­onen på Nevs, till Di.

ANNONS
ANNONS

Totalt handlar det om 100 kollektiv­anställda och 200 tjänstemän som varslas om uppsägning.

”Det här var oväntat stort med tanke på hur många vi är nu”, säger Ronnie Her­mansson.

Teknisk omställning

Förklaringen bakom varslet är att  bolaget vill satsa på sin tekniska omställning.

”Vi vill jobba med fram­tidens mobilitet och då blir kontentan det här varslet”, säger Jonas Hernqvist, press­kommunikatör på Nevs till SVT, enligt Di.

Men enligt insatta källor på Nevs handlar det alltså istället om sparkrav från ägaren. Samtidigt har många anställda på nyckelpositioner valt att lämna bolaget på sistone.

Fackförbundet IF Metall har inte fått tillräcklig insyn i bolaget menar Stefan Larsson, ordförande för IF Metall på Nevs.

ANNONS
ANNONS

”Vi har ju haft på känn att det kunde bli neddragningar, men inte så här stora”, säger han och tillägger att IF Metall inte förstår hur Evergrande vill driva verksamheten.

”Vi hoppas få ned antalet som måste gå”, säger han.

Vår motorredaktör; Håkan Nilsson, trodde inte på projektet från början. ”Svajig affärsplan och ekonomi. Hittills har man bara lyckats med att producera en begränsad upplaga bilar baserade på en gammal Saab 9-3. Jag skulle benämna projektet Nevs som ett fiasko.”

Läs mer: Elbilsbolagen gasar på i Kina