Elektronikbranschen och bilbranschen flaggar för att de kommer att förlora miljarder på den halvledarbrist som råder i världen. 

Apple och Samsung är bland de elektronikföretag som sett sin omsättning och sina vinster gå i taket under coronapandemin, då konsumenternas sug efter elektronik är högre varit högre än någonsin.

Men det har också lett till en brist på halvledare världen över. Apples finanschef Luca Maestri berättar att Apple kommer att tappa intäkter på tre till fyra miljarder dollar till följd av problem i leveranskedjan som påverkar produktionen av Ipads och mac-datorer, två produkter som gått extra bra under pandemin, rapporterar Bloomberg.

Hotar hela marknaden

Samsung, som både tillverkar och använder halvledar-chip säger att både intäkter och vinst kommer att påverkas på mobildivisionen som tillverkar Galaxy-telefoner. Det gäller både brist på delar och svag efterfrågan på flaggskeppsmodellerna.

Enligt Bloomberg hotas hela marknaden för smarttelefoner av halvledarbristen, efter att ha haft en tillväxt på 27 procent under det första kvartalet.

Kan fortsätta till nästa år

Fordonsindustrin har ännu större problem med halvledarbristen. En lång lista av företag har tvingats stänga ned sin produktion den senaste tiden, och i veckan sällade sig bland annat Honda, BMW, Ford, Jaguar, Volvo och Mitsubishi till skaran. Ingen ljusning är heller i sikte.

”Det andra kvartalet kommer att bli sämre för biltillverkare än det första kvartalet. Problemet med brist på chip kan fortsätta ännu längre, kanske till nästa år”, säger Song Sun-jae, en analytiker vid Hana Daetoo Securities Co. i Seoul, Sydkorea.

Fords finanschef John Lawler berättade för reportrar att den halvledarbrist som råder kommer att sänka företagets produktion med 1,1 miljoner bilar under 2021.

ANNONS
ANNONS

”För halvledartillverkare ses bilindustrin inte riktigt som en av deras viktigaste kunder och det sätter biltillverkarna i en mycket hårdare position när det gäller att säkra leveranser”, Lee Han-joon, analytiker vid KTB Investment & Securities Co i Seoul, Sydkorea.

Läs mer: Fordonsindustrin i kris – så uppstod halvledarbristen