Att köpa bilar som är svåra att få tag på för att sedan säljas i vinstsyfte är inget nytt. Flera försök att hindra kunder från att göra just det har gjorts, vissa mer framgångsrika än andra. Nu har GM skickat ut ett meddelande till alla sina återförsäljare där de bett om hjälp att hindra kunder från att tjäna pengar på deras modeller.

ANNONS

Gäller bara speciella modeller

Tanken är att GM ska stänga av kunder som snabbt säljer vidare bilar i arbitrage-syfte.

Mer specifikt gäller det bilar där efterfrågan är skyhög. För närvarande består listan av Cadillac Escalade-V, Chevrolet Corvette Z06 och GMC Hummer EV (både i pickis och suv-utförande).

Inte bara kunder

Det är emellertid inte bara kunder som är benägna att tjäna en extra hacka på högt efterfrågade bilar.

I USA är det väldigt vanligt med så kallade ”marknadsanpassade priser” eller market adjustments på engelska.

GM och andra biltillverkare har uppmanat sina återförsäljare att sälja bilarna till ett rimligt pris.

ANNONS
ANNONS

Eftersom återförsäljarna i många fall är bilmärkenas ansikte utåt, är det viktigt att saker och ting går schysst till.

Flertalet bilföretag är naturligtvis måna om att deras mest entusiastiska och lojala kunder ska tas hänsyn till.

Syftet är att säkerställa att den upplevelse som gemene konsument förknippar med ett bilmärke ska vara rakt igenom positiv.

Inte första gången

GM:s försök att implementera restriktioner gällande köpare är inte första exemplet på liknande strategieri.

Ford krävde exempelvis från potentiella Ford GT-kunder att ansöka om att få köpa bilen.

Syftet var att välja ut kunder som faktiskt var genuint intresserade.

ANNONS
ANNONS

I kontrakten fanns det även klausuler som innebar att man som kund inte fick sälja vidare bilen inom en viss period.

Om inte det räckte gick det så långt att Ford även stämde vissa kunder.

Även Ferrari och Porsche är väldigt strikta när det kommer till kunder som köper bilar i syfte att prompt sälja vidare.