Nya Chevrolet Corvette släpps i en brutal banversion med V8 på 680 hästkrafter.
Ferraridödaren Corvette Z06 gör 0-100 km/h under tre sekunder. Den vrålande V8:an utan turbo varvar upp till 8600 rpm – den mest högvarviga V8:an någonsin. 

ANNONS

Chevrolet Corvette med mittmotor har blivit en riktig försäljningssuccé och kunderna står i kö för bilen. Den som har väntat på att köpa sin Corvette behöver inte misströsta. Nu släpps den brutala banversionen Corvette Z06, bilen du har väntat på.
– Det är en racerbil du kan köra på gatan, lovar Chevy.

Z06 har breddats och en riktigt fet spoiler finns som tillval. Foto: Chevrolet

Den relativt gammalmodiga V8:an på 503 hästkrafter från vanliga Corvette byts ut till en ny toppmodern V8 i aluminium på 5,5 liter och 680 hästkrafter och 623 Nm. Motorn har ingen turbo – utan är extremt högvarvig.

Rödmarkering på 8400 varv

Rödmarkeringen på varvräknaren kommer först vid 8600 varv per minut. Toppeffekten nås vid 8400 varv. Aldrig någonsin har en så högvarvig V8 suttit i en produktionsbil. Varje motor kommer att ha en plakett på insugningsröret med signaturen från den person som byggde den från början till slut.

Nya Corvette Z06 gör 0-60 mph på endast 2,6 sekunder. Foto: Chevrolet

Det handlar om en ren racingmotor. V8:an har dubbla överliggande kamaxlar, torrsumpsmörjning och en platt vevaxel. Ljudet ska enligt amerikansk press vara fetare än Ferrari. Motorn har avgasventiler med natrium och titan och smidda vevstakar och kolvar fö att klara de extrema varvtalen. Chevys ingenjörer har lagt två år bara på att finjustera avgassystemet för att få till det perfekta soundet. Och visst låter ljudet lovande i de första filmerna som släppts. 

Interiören bör beställas med rött läder som matchar perfekt till svart kolfiber. Foto: Chevy

Någon accelerationstid mellan 0-100 km/ har inte offentliggjorts, men upp till 60 miles per hour tar det 2,6 sekunder, så vår metriska sprint kommer tveklöst gå på långt under tre sekunder. Toppfarten är ännu inte officiell.

Skivor i kolfiber

För den bansugne så finns bilen med ett prestandapaket som innehåller sportchassi, magnetic ride-dämpare och bromsskivor i kolfiber. En rejäl bakvinge i kolfiber ingår också.

Z06 kommer både som coupé och convertible. Foto: Chevy

Men redan i standardversion är nya Corvette Z06 rena ögongodisen. Bilen kommer med frontsplitter, en mindre bakspoiler och ett kolfiberpaket som tillval. Jämfört med vanliga Corvette är fronten och bakpartiet bredare och har extra luftintag.

ANNONS
ANNONS
Vingen är ett tillval som nästan är ett måste. Foto: Chevrolet

Låt oss inte glömma interiören. Unikt för Corvette Z06 är kolfiberlindad ratt, växlingspaddlar i kolfiber och andra kolfiberdetaljer som ett tillval. Men visst är det ganska likt den vanliga Corvetten.

Leveranserna av Corvette Z06 startar lagom till nästa sommar. Priserna kommer att meddelas närmare lanseringen.

Kolfiberpaketet är tillval för interiören. Foto: Chevrolet
Fyra rejäla blås behövs för att sugmotor-V8:an ska kunna andas 8600 gånger per minut. Foto: Chevrolet
Utan banpaketen får du en snikigare spoiler. Foto: Chevrolet
Z06 börjar levereras till sommaren 2022 om du bor i USA. Foto: Chevrolet