Dagens PS

GM ska sopa banan med Tesla

GM batterier
Chevrolet Silverado är ett exempel på en elbil med ett enormt batteri. (Foto: Chevrolet)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 02 aug. 2022Publicerad: 02 aug. 2022

Amerikanska General Motors, som omsätter mer än 10 gånger mer än konkurrenten Tesla, har gång på gång sagt att de ska sälja fler elbilar än Tesla år 2025. Nu har GM:s VD, Mary Barra, än en gång bekräftat påståendet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volymmodeller i sikte

I USA säljer Tesla för närvarande 14 gånger så många elbilar som GM gör.

Med det sagt sålde GM totalt 6,3 miljoner bilar (av alla slag) förra året medan Tesla sålde strax under 1 miljon bilar under samma period.

Av de dryga sex miljoner bilar som GM sålde var 8,2 procent elektrifierade.

Att GM är en jätte inom bilindustrin är ingen hemlighet och förutsättningarna finns således att sälja mer än Tesla.

Nyckeln till framgång är dels att de redan är marknadsledande i Kina – en enormt viktig marknad – dels att de har flera modeller i pipeline.

Bland modellerna som är på gång är det inte minst volymmodeller i stil med Chevrolet Bolt EV som är av intresse.

Det finns också bland annat nya helt elektriska Silverado, Blazer, och Equinox och flertalet andra elektriska modeller som ska lanseras.

ANNONS

Helt elektriska till 2035

GM vill bli helt elektriska till 2035. Det kommer att kräva en hel del arbete, särskilt med hänsyn till att de har en enorma marknadsandelar i många av världens hörn där elbilar inte är lika gångbara – exempelvis Sydamerika.

GM:s strategi är att erbjuda ekonomiskt överkomliga modeller med god räckvidd.

Mary Barra vill sikta in sig på elbilar som kostar runt motsvarande 350 000 kronor.

Att ett förhållandevis litet företag som Tesla används som riktmärke för en jätte som GM är imponerande och det ska bli intressant att se hur bilindustrin förändras med elektrifieringens envisa intåg.

Viktigt med leverantörer

En viktig del i att kunna tillverka och leverera många elbilar är i dagsläget att ha leverantörer och logistikkedjor som är pålitliga.

Bristen på komponenter, nedstängningar i Kina och det politiska klimatet i övrigt gör det svårt för tillverkare att få ut bilar på vägarna, trots överfyllda orderböcker.

ANNONS

GM jobbar hårt med att säkerställa att alla led är intakta för att kunna garantera framtida leveranser.

Källa: Fortune

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS