Dagens PS

Giftig arbetsmiljö tvingar biltillverkare från Europa

Ora kommer att finnas kvar att köpa men via agenter och inte direkt från XPENG. (Foto: Ora)
Ora kommer att finnas kvar att köpa men via agenter och inte direkt från XPENG. (Foto: Ora)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 30 maj 2024Publicerad: 30 maj 2024

Dålig arbetsmiljö, tull och skatter gör att Great Wall Motor lämnar Europa. Bilarna Ora och Wey 0 kommer säljas av agenter men allt övervakas från Kina.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Företaget Great Wall Motor stänger sitt Europa kontor den 31 augusti i år. Ungefär 100 personer blir avskedade. Här i Sverige har de lanserat eldrivna modellen Ora och laddhybriden Wey 0. Men det är bara Ora som sålt. Det här rapporterar Automotive News Europe.

Biltillverkaren kommer att fortsätta sälja bilar på sina europeiska marknader men fortsatt övervaka sina operationer i regionen från Kina, har en talesperson sagt.

Ora är väldigt designad och marknadsförd som en bil för kvinnor. (Foto: Ora)
Ora är väldigt designad och marknadsförd som en bil för kvinnor. (Foto: Ora)

Dyr tull och skatt på Ora och Wey

Några av anledningarna är ökade tullavgifter samt bestraffande skatter som inte gör det lönsamt för Kinesiska bolag att finnas här. Försäljningen av elbilar har också mattats av.

ANNONS

Senaste nytt

Toxisk arbetsmiljö på kontoret

Great Walls europeiska organisation har tydligen en “giftig” arbetsmiljö.

Det har några nyanställda skvallrat om till en tysk tidning. De nämnde att det är en ovanligt hård ton inom företaget. Det ska vara brist på respekt för folks expertis, och det är för hårt styrt från Kina.

ANNONS

Great Walls chef för europeisk verksamhet, Steffen Cost, en tidigare Kia-chef, berättade för tidningen att biltillverkarens arbetsmiljö är intensiv och “inte alla klarar av den.”

Designad för kvinnor

Ora är uppenbarligen designad för kvinnor och yngre.

De samarbetar med svenska influencers som Klara Hammarström. Baserat på arbetsmiljön, som tycks vara under all kritik, får vi se hur långt det räcker.

Läs även:

Kinesiska elbilen slår gnistor – felet på nya Ora. Dagens PS

Bäst i alla tester – bästa elbil under 500 000 kronor. Dagens PS

Ora sålde väldigt bra i Europa. (Foto: Ora)
Ora sålde väldigt bra i Europa. (Foto: Ora)
ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS