Ora är ett kinesiskt elbilsmärke som nyligen började säljas i Europa, och nu har ett allvarligt säkerhetsfel uppdagats kring laddporten på halvkombi-elbilen Funky Cat.
Kinesiska elbilen slår gnistor – felet på nya Ora
Mest läst i kategorin
Den tyska bilägarorganisationen ADAC, som är den största av sitt slag i Europa, har upptäckt ett allvarligt säkerhetsfel med en av Oras modeller.
Upptäckten gäller laddporten på modellen Ora Funky Cat, som i Sverige säljs som Ora 300 och Ora 400.
Gäller typ 2-laddare
Det man har upptäckt är att det i vissa fall går att dra ut laddsladden ur bilen under pågående laddning.
I samband med detta kan det smälla, slå gnistor och lukta bränt, vilket både är obehagligt och enligt ADAC kan leda till att laddkomponenterna skadas eller slits ut i förtid.
Felet uppstår inte vid snabbladdare, utan vid laddning med så kallade typ 2-laddare som ofta installeras i hem eller vid destinationer.
Senaste nytt
Ska inte vara möjligt
Normalt sett ska laddkontakten på alla elbilar vara låsta till bilen under pågående laddning, och det ska även gälla Ora.
När man låser upp bilen låses också laddkontakten upp i några sekunder så att laddningen enkelt går att avbryta, och då ska laddningen tillfälligt pausas.
Det ADAC emellertid har funnit är att laddningen inte alltid pausas när ladduttaget låses upp, vilket betyder att strömmen fortfarande kan flöda med upp till 16 ampere genom kontakten när man drar ut den.
Gäller inte i alla lägen
Det är dock möjligt att felet är relaterat till vilken laddbox man använder.
Hemsidan elecdrive.com rapporterar att den tyska journalisten Dominik Lux, som testade exakt samma exemplar av Ora Funky Cat som ADAC, inte upplevde samma problem.
Med den laddbox som Lux har hemma var sladden låst till bilen när bilen var låst, och laddningen avbröts när han låste upp bilen.
Oavsett om felet beror på vilket laddbox som används eller inte är det emellertid allvarligt att det kan hända över huvud taget.
Ora slog ifrån sig
ADAC har informerat den tyska transportmyndigheten KBA om problemet, och råder alla som kör en Ora Funky Cat att försäkra sig om att laddningen verkligen har avbrutits innan de kopplar loss laddsladden.
Enligt Vi Bilägare slog Ora initialt ifrån sig kritiken, men har nu accepterat att det fel ADAC har hittat faktiskt existerar.
Biltillverkaren kommer att rulla ut en uppdatering av mjukvaran i bilarna så att laddningen avbryts snabbare när sladden dras ur.
Läs även: Hyundai stäms av kunder – elbilsladdare överhettar
Läs även: Kris för Audi: Kan köpa kinesisk elbilsplattform
Läs även: Elbil fattade eld – tre hus totalförstörda
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.