Succén med nya Land Rover Defender har knappast undgått någon. Den nyttobetonade utformningen tilltalar många, samtidigt som moderniseringarna under skalet duggar tätt eftersom Defender i själva verket är en helt ny bil. Plötsligt är stallkamraten Discovery hotad; har gamla Discon någon framtid?

ANNONS

Den brittiska tidningen Auto Express har intervjuat Jaguar Land Rover-VD:n Thierry Bolloré för att undersöka saken.

En kostymklädd bushman som ägnar sig åt kannibalism

Innan nuvarande Defender såg dagens ljus var namnet förknippad med ur-Land Rovern – en bil som fortfarande inte hade lämnat 1948 års teknologi bakom sig och som mest lämpade sig för arbete långt bortom asfalterad mark.

I dag kan man bara köpa gamla Defender om man är alldeles särskilt betalningsvillig. Annars saluförs Defender i ny tappning: den ser ut lite som den gamla, men fungerar i civiliserade sammanhang. Det är ett erbjudande som kunderna inte har varit sena att ta tillvara på.

Det kanske inte är så konstigt i och med att modellen erbjuds med tre storleksalternativ för karossen (90, 110 och 130), som personbil eller skåpbil, och med motoralternativ som sträcker sig från raka fyror till V8:or, med både mild- och laddhybriddrift som alternativ.

Kombinationerna är närmast oändliga. Inte undra på att vi hittills bara har hunnit testa en liten Defender med stor motor och en halvstor Defender med liten motor, eller för den delen att gamla hederliga Discovery hamnat lite i skymundan.

ANNONS
ANNONS

Var finns det plats att dansa Disco i framtiden?

Så var finns det utrymme för Discovery när dess marknadsposition har intagits av nya Defender? I vakuumet som nya, jättelyxiga Range Rover och Range Rover Sport lämnar efter sig!

När Range Rover nu lanseras i sin senaste generation är det uppenbart att man siktar in sig på ett nytt marknadssegment. Priset är högre och känslan av kvalitet är total. Det lämnar ett glapp som framtidens Land Rover Discovery kan flytta in i.

Bolloré säger att han vill göra Discovery till ett lika väldefinierat varumärke som Defender och Range Rover, och att detta varumärke ska tillgodose behoven hos de mest krävande av familjer.

Man kan gissa att man storleksmässigt siktar någonstans mellan Range Rover och Range Rover Sport (precis som innan), och att bilen kommer att kännas som den utgående Range Rover fast med lite med utilitaristisk framtoning.

Huruvida det lämnar något utrymme för en ny Discovery Sport är inget Bolloré vill garantera. Rimligtvis skulle en sådan lite folkligare Land Rover i framtiden kunna få heta Defender Sport, om man inte blåser nytt liv i modellnamnet Freelander.

Hoppas på asymmetri och knasiga taklinjer

I nuläget är det förstås omöjligt att dra några definitiva slutsatser om hur en ny Discovery kan komma att se ut. Med hjälp av logiskt resonemang kan man emellertid göra några kvalificerade gissningar.

ANNONS
ANNONS

Nya Range Rover-modellernas nedslipade framtoning är antagligen något som kommer att föras över på Discovery, med tanke på hur nära modellkategorierna legat varandra designmässigt på senare tid.

Som stora fans av Discovery hoppas vi på redaktionen att de lite knepiga dragen som utmärkt modellen hittills får stanna kvar. 

Den asymmetriskt placerade bakre registreringsskylten ogillas av många, åtminstone sedan det exteriört monterade reservhjulet försvann med Discovery 3 år 2004, men det är också det som gör att man utan tvivel vet att man tittar på en Disco. Bakpartiets förhöjda taklinje kanske å ena sidan inte är så utsläppsvänlig, men det skapar å andra sidan en härlig känsla av rymd i baksätet.

När kan den nya generationens Discovery väntas komma?

Om två år väntas en helt elektrisk version av nya Range Rover komma, och året därpå gissar Auto Express att framtidens Land Rover Discovery kommer att visas upp. Det betyder att säljstarten lär landa år 2026.