Aston Martin är tillbaka i Sverige. Dagens PS har gjort det första testet på svenska vägar av bilen som ska rädda det legendariska sportbilsmärket.
Suven DBX är en uppvisning i sober brittisk lyx med extravaganta prestanda för de verkliga finsmakarna.

Suvar från sportbilsmärken är högsta mode inom bilvärlden just nu. Porsche bildade skola när de lanserade Cayenne för snart 20 år sedan. Olyckskorparna kraxade att varumärket skulle förstöras, men Cayenne blev Porsches största kommersiella framgång hittills och varumärket lyser starkare än någonsin.

Aston Martin DBX har landat i Sverige och Dagens PS testade bilen på svenska sommarvägar. Foto: Anna-Karin Rundén

Det tog tid för andra sportbilsmärken att förstå konceptet och våga haka på, men nu har Lamborghini, Maserati och till sist Aston Martin kommit med ännu mer exklusiva suvar. Även Bentley och Rolls Royce slåss om de mest kapitalstarka suvköparna, men med ett lyxigare tilltal. Till och med Ferrari är på väg att kapitulera och är på väg ut med en suv.

Tradition av Grand Tourers

För Aston Martin är det måhända mindre kontroversiellt med en suv då märket har en historia av exklusiva limousiner och fyradörrars grand tourers med sportbilsgener. Lagonda Rapide var först ut 1961 och Aston Martin Lagonda som lanserades på 1970-talet är legendarisk. Först ut med digital instrumentering och med en kantigt kilformad design som gjorde sensation. Bilen lyckades rädda Aston Martin från konkurs då beställningarna vällde in.

45 år senare är lanseringen av Aston Martin DBX minst lika viktig för det ikoniska men finansiellt hårt prövade sportbilsmärket. Samtidigt som Aston Martin gör storstilad comeback i Formel 1 lanseras den lyxiga suven över världen och ett brittiskregistrerat exemplar har äntrat svensk mark – vi får ynnesten att testa en av världens mest exklusiva suvar.

Trots stora proportioner andas DBX klassisk Aston Martin-design. Ankstjärten är säregen och gillas inte av alla. Foto: Maths Nilsson

Trots knappa resurser har Aston Martin utvecklat och designat en anslående suv på egen plattform, vilket får sägas vara en ingenjörsmässig bragd. Bilens design utstrålar klassisk Aston Martin trots annorlunda proportioner. Den ikoniska grillen och klassiska sidolinjen som knyter an till märkets sportbilar finns på plats. Ankstjärten lämnar ingen oberörd och ger DBX ett karaktäristiskt utseende.

Det här är en bil för den som vet att uppskatta sober och diskret lyx. En Lamborghini Urus är är mer för exhibitionister och Bentley Bentayga för den som verkligen vill visa upp sin nyvunna rikedom.

Mer läder än så här kan det knappast bli i en bil. Knappar och displayer är de enda ytorna som inte är täckta med Connollyläder. Foto: Maths Nilsson
Tre personer åker bak i högsta komfort. Detaljarbetet är ett hantverk i toppklass. Foto: Maths Nilsson

Den verkliga exklusiviteten visar sig först när jag satt mig i kupén. Få bilar, om ens någon, har mer läder i interiören. Varenda synlig yta är klädd i ädlaste brittiska Connollyläder. Träpanelerna är centimetertjocka, massiva och gjorda i det exklusiva träslaget ziricote. En bil för den som uppskattar och sätter värde på exklusivt hantverk till skillnad från massproducerad plast. Men smakar det så kostar det, förstås. Cirka 2,3 miljoner kronor är frånpriset på modellen. Vår testbil kostar drygt 2,5 miljoner kr och självrisken om jag kraschar bilen är på 10 000 brittiska pund.

Inte så konstigt att det är med en viss nervositet som jag trycker på startknappen som sitter längst upp på mittkonsolen. V8-motorn på fyra liter mullrar i gång med ett väldigt sportigt läte, värdigt en sportbil från Aston Martin. DBX växlas med knappar på mittkonsolen, vilket kanske inte känns så sportigt, men det fungerar bra när jag vant mig.

Lättkörd i stan

Trots att V8-motorn är på 550 hk fungerar bilen bra i stadstrafik. Överblicken är fin och så länge du behandlar gaspedalen varsamt och har växellådan i läge GT är bilen relativt civiliserad.

ANNONS
ANNONS

Aston Martin har numera ett nära partnerskap med Mercedes-Benz och motorn i DBX kommer från Tyskland. Det handlar om en fyraliters V8 med dubbelturbo sammankopplad med en nioväxlad automatlåda. Motorn är välbekant från ett antal AMG-modeller. I Aston Martins tappning ger den 550 hk. En härlig motor, även om jag helst sett en helt brittisk pjäs under huven.

Bilen byter karaktär när Sport+-läget läggs i. Foto: Anna-Karin Rundén

När jag lägger i Sport+-läget och avlossar bilens gaspedal byter den helt karaktär. Ackompanjerad av ett härligt V8-vrål skjuter den tunga suven i väg med en raketartad fart. Kvartsmilen går på 12,5 sekunder och upp till 100 km/h tar det 4,3 sekunder. Visst finns det betydligt snabbare bilar i dagsläget, men få av dem slår känslan i Aston Martin DBX. Toppfarten sägs vara 296 km/h, om nu någon vill prova där det råder fri fart.

Känns nätt på vägen

Bilen är klart underhållande att köra även i mer normala hastigheter. Den har en skön närvarokänsla och sportig karaktär på vägen, även om styrningen gärna hade fått ge en mer fast känsla. DBX är en rejäl kluns på omkring 2400 kg och över fem meter, men känns ändå nätt på vägen.

Det här är en sportbil och då ska det förstås låta lite. Den är inte särskilt tyst, utan påminner en ständigt om att det inte är vanlig komfortkryssare. Fjädringskomforten är svårslagen tack vare en trekammars luftfjädring. På riktigt gropigt underlag är den ändå lite stötig, men en närmast perfekt kompromiss av fast sportighet och komfort på landsväg och motorväg. Chassikonfigurationen måste vara bland bilvärldens allra bästa och mest flexibla för den som gillar inspirerad bilkörning. Ganska mjuk i GT-läge och stenhård i Sport+.

Bilen väcker inte onödig uppmärksamhet trots att den kostar över två miljoner kronor. En bil för de verkliga finsmakarna. Foto: Maths Nilsson

Det sägs att det ska komma ännu snabbare versioner av DBX i framtiden, men för mig duger grundversionen med 550 hk gott. När allt kommer omkring köper du inte en Aston Martin för att vara snabbast, du köper den för att totalupplevelsen, hantverket och den raffinerade totalupplevelsen. Det sägs att den billigare Porsche Cayenne Turbo är lite snabbare runt en bana, men Aston Martin DBX tar dig framåt med större stil och elegans.

Allra bäst kommer bilen till sin rätt på långresor på svepande landsvägar, där du får både komfort och en närvarande och kommunikativ körupplevelse.

Två terränglägen för jakt

För den som vill ge sig ut i terrängen vid jakt och äventyr finns inte mindre än två olika körlägen att välja mellan: Terrain och Terrain Plus. Bilen höjs upp en god bit och terrängegenskaperna sägs vara mycket kompetenta, något jag inte vågade testa med tanke på en självrisk på fyra skattade månadslöner.

Fronten är klassisk – även om Ford har försökt åka snålskjuts på Aston Martins design. Foto: Maths Nilsson

Det är imponerande hur ett så litet bilmärke som Aston Martin nästan helt på egen hand kan utveckla en så kompetent super-SUV. Visst finns det snabbare bilar för mindre pengar och små anmärkningar mot bilen som att infotainmentsystemet är gammalmodigt och att luftkonditioneringen väsnas. Men på det stora hela taget är bilen grymt imponerande och kompetent.

En Aston Martin DBX köps av den som inte behöver bekymra sig så mycket om trivialiteter som milkostnad och värdeminskning, utan mer uppskattar känslan och upplevelsen. En bil för den som inte behöver skryta och posera, men vill ha det mest exklusiva. Den mer effektsökande Lamborghini Urus är en sanslös succé. Låt oss hoppas att den mer sofistikerade och finstämda Aston Martin DBX blir lika framgångsrik och säkrar framtiden för ett världens förnämsta bilmärken.

Fakta Aston Martin DBX

Motortyp

ANNONS
ANNONS

V8
dubbelturbo

Cylindervolym

4,0 l

Effekt

550 hk /
404 kw

Vridmoment

700 Nm

Toppfart

296 km/h

Acceleration
0-100 km/h

ANNONS
ANNONS

4,3 sekunder

Tjänstevikt

2250 kg

Växellåda

9-växlad
automatisk

Pris, cirka

2,3 milj kr

Infällda dörrhandtag och 22-tumshjul bidrar till att bilen upplevs som mindre än vad den är. Foto: Maths Nilsson
Aston Martin har tappat 82 procent av sitt börsvärde sedan introduktionen i oktober 2018. Låt oss hoppas att DBX kan vända utvecklingen. Foto: Maths Nilsson
Detaljarbetet av dörrsidorna är i särklass med enbart läder och träpaneler i ziricote. Men knapparna till fönsterhissarna sitter för långt bak och är svåra att nå.

I samarbete med CarUp.se: bilnyheter och tester av elbilar