Dagens PS

Kraschen: Därför tvärbromsar elbilarna

elbil konkurs
Elbilarna – nu fyller de bilfabrikernas lager istället för stormarknadernas parkeringar. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 14 feb. 2024Publicerad: 14 feb. 2024

I samma ögonblick som bilfabrikerna trodde de skulle börja tjäna pengar på elbilarna kraschade marknaden. Så här gick det till.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När Ny teknik beskriver utvecklingen vad som hänt är rubriken ”Ett decennium av elfordonsutveckling på väg att utraderas”.

Det gäller den svenska startupbranschen med inriktning elfordon.

Skribenten listar det svenska startfält som såg ”otroligt starkt ut” och nämner i tur och ordning Uniti, Einride, Volta Trucks, Heart Aerospace, Candela, X-shore, Cake, Stilride, RGNT, Vidde och Vässla.

Stora värden

När SVT med siffror från Tillväxtverket 2022 gjorde en listning hittade man 39 svenska företag inom elfordonsbranschen, med ett gemensamt värde på cirka 225 miljarder kronor.

Nu har fem av de elva företag Ny teknik listat gått i konkurs eller hamnat i rekonstruktion, samtidigt som det kommit oroväckande signaler från flera av de andra.

ANNONS

Senaste nytt

”Dödsstöten”

”Bankkrisen blev dödsstöten. Över en natt ville alla investerare plötsligt fokusera helt på bolag som kunde nå lönsamhet snabbt”, säger Stefan Ytterborn, vd för konkursade Cake, med hänvisning till Silicon Valley Banks krasch i mars 2023.

ANNONS

Wall Street Journal ser samma utveckling, om än med en mer stringent rubrik:

”Sex månader som kortslöt elfordonsrevolutionen”.

Sammanfattningen?

Biltillverkarna gick all in, men köparna blev tveksamma och började vända i dörren.

Började varna

Redan sommaren 2023 började återförsäljare varna för lager av osålda elfordon.
General Motors, VW och andra svarade med att senarelägga eller dra ned på vissa projekt och återförsäljare avbokade leveranser.

Till och med Elon Musk, på deltid redan på väg till Mars, varnade för ”markant lägre” tillväxt för företaget 2024.

”Andra halvåret 2023 innebar en seismisk förändring, som kommer att definiera vilka som är vinnare och förlorare i den här branschen, sade Fords vd Jim Farley nyligen.

ANNONS

Plötsligt händer det – inte

Under inledningen av 2023 började bildirektörerna räkna med att gå plus på sina elbilar.

GM:s chef Mary Barra var en av dem som gått i spetsen för skiftet mot elbilar. Hon konstaterade i januari 2023 att ”det här är ett breakout-år”

Ford å sin sida höjde priserna på sina pickuper med så mycket som motsvarande 210 000 kronor och i andra bilföretag gjorde man allt för att hetsa på arbetet för nya fabriker och nya elbilsmodeller.

Flera varningssignaler

Sedan började varningssignalerna komma.

Tesla sänkte priserna på vissa modeller med mer än 20 procent, vilket naturligtvis gav en kedjereaktion.

Två veckor senare sänkte Ford priset på vissa versioner av sin Mustang Mach-E SUV:ar med nästan 9 procent.

ANNONS

”Priserna återspeglade inte intresset för elbilar”, konstaterade Jim Farley.

Första halvåret 2022 ökade försäljningen av elbilar med 71 procent.

Första halvåret 2023 var ökningen 50 procent.

Kurvan hade vikt av, takten i ökningen avtagit och fler kunder tvekade inför ett elbilsköp.

Räntan steg

Under en månad förra hösten steg den genomsnittliga amerikanska räntan för ett elbilsköp från 4,9 till 7 procent.

”Det gjorde månadsavbetalningar ännu mindre överkomliga för stora grupper”, säger Tyson Jominy, vice vd för data och analys hos J D Power.

Det utlöste nya, mörka besked.

ANNONS

GM förklarade att man skulle senarelägga en satsning på motsvarande drygt 40 miljarder kronor på en elbilsfabrik i Detroit, Elon Musk förklarade att inte lika många hade råd med en Tesla längre och Ford sköt upp investeringar på motsvarande 125 miljarder kronor i elfordon och ökade satsningen på hybridfordon.

Rätt att bromsa?

Uppenbarligen en satsning i linje med marknaden.

I slutet av 2023 hade försäljningen av hybrider tagit rejäl fart och analytikerna kunde se att de skulle sälja mer än elbilar redan för helåret 2023.

Läs även:

Mr Bean anklagad för att stoppa elbilar – Dagens PS

Minsta elbilen är vad den heter – Tiny Silence – Dagens PS

Därför ska elbilsjättarna ta marknaden med en nypa salt – Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS