Fisker Ocean, med vegansk inredning av återvunna material, gör sin europeiska debut på Mobile World Congress i Barcelona. Men kan den tävla med Tesla annat än med priset?

ANNONS

Fisker är en amerikansk elbilstillverkare som vid sitt första försök misslyckades fatalt. Nu gör Henrik Fisker ett nytt försök med sin Ocean, som ska börja tillverkas 2022. Car Magazine har tittat och jämfört med den stora konkurrenten Tesla.

I Sverige kommer den billigaste varianten av Fisker Ocean att kosta 450 000 kronor enligt företagets egen information. Dagens PS kunde i december berätta om när Ocean presenterades på bilsalongen i Los Angeles.

”Vårt uppdrag är att skapa världens mest innovativa och hållbara fordon som också är prisvärda”, sade Henrik Fisker vid tillfället. ”Allt börjar med Fisker Ocean där vi fullt ut omfamnar en ren framtid för alla”.

Fisker Ocean gör europeisk debut i Barcelona
Interiör, Fisker Ocean. Foto: Fisker

Extreme kostar som billigaste Model Y

Prismässigt ligger alltså grundversionen av Ocean en bra bit under Teslas Model Y, enligt Car Magazine skiljer det 20 000 pund (drygt 261 000 kronor) i pris. Ocean ska gå 442 kilometer (275 miles) på en laddning, där Teslas billigaste Model Y går 88 kilometer längre. Frågan att ställa sig blir alltså om 88 kilometer extra är värt 261 000 kronor?

Går man upp till Ocean Extreme (svenskt pris 755 000 kronor) blir körsträckan 627 kilometer (390 miles), och där slår man Teslas Model Y på fingrarna. Förutom en körsträcka som är 96 kilometer kortare än Ocean Extremes kostar den ungefär lika mycket som den billigaste Model Y.

Mitt emellan de två har vi Ocean Ultra, svenskt pris 615 000 kronor. Den ska enligt Fisker gå minst 611 kilometer innan den behöver laddas, och det är längre än Teslan klarar av.

Tio års garanti på drivlina och batteri

Sportmodellerna av Ocean kommer med en motor, monterad på framaxeln. Det ger en effekt på 271 hk, och enligt Fisker 0-100 på 6,9 sekunder. Nästa steg lägger till en extra elektrisk motor som ökar på effekten till 533 hk och 0-100 på 3,9 sekunder. På den här nivån tillkommer också Smart Traction-funktion med torque vektorsystem som ger extra grepp och förbättrar kurvtagningen.

Ocean Extreme har ännu lite mer effekt av den dubbla drivlinan, 542 hk med 0-100 på 3,6 sekunder – det är 0,2 sekunder snabbare än den nya Audi RS 3.

ANNONS
ANNONS

Enligt Car Magazine verkar också Fisker tro på sin förmåga att bygga en pålitlig elbil: Företaget ger garanti på 6 år, och en 10-årig eller motsvarande drygt 16 000 kilometer (100 000 miles) garanti för drivlinan och batteripaketet.

Läs även: Fisker Ocean till Sverige – så billig blir elbilen [Dagens PS]

Läs även: Norsk elbil når längre än en Tesla Model S [Dagens PS]