Dagens PS

Ferrarin som bara säljs i Sverige och Norge

Ferrari
Ferraribilarna (godiset) har ingenting med det italienska märket att göra. (Foto: Ferrari)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 12 jan. 2023Publicerad: 12 jan. 2023

Ferrari är kända för att tillverka exklusiva bilar av högsta kaliber. Av den anledningen finns det ett antal modeller som nästan är helt unika och det finns en modell som bara säljs i Norge och Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ferrarin i fråga är godiset som kallas för Ferrarbilen som endast får heta det på den svenska och norska marknaden. På alla andra marknader heter den nämligen Grand Prix.

Världens mest sålda Ferrari – med råge

Totalt tillverkas det 1 200 ton av de olika Ferrari-modellerna. Totalt rör det sig om 16 miljoner enheter, vilket är 50 procent mer än Toyotas totala årsproduktion av fordon.

Godiset kommer från godistillverkaren Toms och har funnits på den svenska marknaden sedan 1984 – samma år som 288 GTO och Testarossa kom till världen.

Smakerna som erbjuds är bland andra de klassiska röda som smakar hallon, cola, sur cola, sur hallon och sura frukter.

Det finns en rad smaker på Ferraribilar att välja bland. (Foto: Toms)

Italienarna lägger sig i

Ferrari är kända för att vara nitiska till användandet av sitt varumärke. Ferrari är emellertid ett italienskt efternamn varför det exempelvis finns ett prosecco med samma namn.

ANNONS

Varför godisbilar som heter Ferrari tillåts säljas på den svenska och norska marknaden är dock oklart. 

Antingen är det en fråga om att de helt enkelt inte känner till det svenska godiset – vilket känns orimligt då Sverige är en förvånansvärt stor marknad för det italienska märket – eller för att det inte ser bra ut att börja bråka med ett godisföretag.

Oavsett vad är alltså Ferraribilar i godisform bestämt exotiska på alla marknader förutom i Sverige och Norge. Frågan är hur länge det fortsätter att vara så.

Läs även: Ferrari är årets vinnare i bilbranschen
Läs även:
Så mycket ärver familjen Ferrari
Läs även:
Ferrari Enzo kvaddad under leverans till kund
Läs även:
Provkörning av Ferrari 296 GTS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS