Dagens PS

Ferrari är årets vinnare i bilbranschen

Ferrari bilbranschen
Ferrari har gått starkast i bilbranschen i år. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 29 dec. 2022Publicerad: 29 dec. 2022

Tesla skapade flest rubriker – men årets vinnare i bilbranschen är Ferrari som klarat den tuffa nedgången 2022 bäst av alla.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har varit ett tufft år i bilbranschen och att årets vinnare bland bilfabriker är Ferrari är av den anledningen att Ferrari är det bilmärke som tappat minst under ett utmanande 2022, konstaterar CNBC.

Framförallt har 2022 varit extremt tufft för olika startups och upcoming märken inom elbilar.

Inte minst har rädslan för en lågkonjunktur och minskad efterfrågan i spåret av det fått biltillverkarna att ligga vakna om nätterna.

Bättre förr?

Många av världens stora biltillverkare har, utifrån förutsättningarna, presterat bra i år men det hindrar inte att frågan om deras mest lönsamma dagar ligger bakom dem dyker upp.

Den frågeställningen delar de med analytikerna.

“Vi förbereder oss för en utmanande 2023 med minskad efterfrågan. Högre räntor, deflation och ogynnsamma förändringar i balansen mellan utbud och efterfrågan för elbilar”, skrev Morgan Stanley-analytikern Adam Jonas i ett investerarbrev tidigare i december.

ANNONS

Senaste nytt

Nedåt för alla

ANNONS

Factset Automotive Index har fallit med cirka 38 procent hittills i år. Alla stora biltillverkare och elbilsstartuper upplevde tvåsiffriga nedgångar i år.
Många tidigare lovande startups inom elbilar finns bland de största förlorarna. Rivian, Lucid, Canoo och Nikola har fått se nedgångar på 76 procent eller mer detta år.

Backar 40 procent

Traditionella biltillverkare kunde hantera nedgångarna bättre än startups. Men både General Motors och Ford Motor har fått se aktiekursen gå ned mer än 40 procent.

Stellantis, Nissan, Toyota och Volkswagen har sjunkit mer än 25 procent.

Årets vinnare är Ferrari som vinner genom att minska minst. Så här långt har företagets aktie sjunkit med ”bara” 18 procent.

Ferrari har nått förstaplatsen genom att sälja på exklusivitet. De 13 000 bilar Ferrari säljer i år är vad General Motors säljer på en dag.

Slutsålt i november

Dessutom går Ferrari-bilarna ut genom dörren med en genomsnittlig prislapp på 322 000 dollar fäst vid backspegeln.
Företaget begränsar dessutom produktionen för att kunna hålla prisnivå och exklusivitet och väntetiden är fortsatt lång.

ANNONS

“De flesta Ferrari-modeller var slutsålda för året i början av november”, sade vd Benedotto Vigna nyligen och förklarade att han inte väntar sig några problem med efterfrågan 2023 – oavsett hur världens ekonomier beter sig.

“Unikt fokus”

Det har han rätt i, enligt analytikern John Murphy hos Bofa Securities.

“Företagets fokus på den unika kvaliteten och prestandan hos sina fordon är orubblig och har skapat en meritlista av starka finansiella prestationer, ett betydande immateriellt varumärkesvärde och en sann lyxstatus”, sade Murphy till investerare 13 december och upprepade sin köprekommendation för Ferraris aktie.

Tyngs av Twitter

Tesla?

Tesla har varit en av de bästa bilaktierna för investerare i flera år men i år har Tesla-aktien fallit med mer än 68 procent.

Frågan är hur mycket det beror på Tesla och hur mycket vi ska skylla på Twitter. Teslas aktie har nämligen fallit mer än 50 procent sedan Elon Musk köpte Twitter.

ANNONS

“Vi tror att ett ökat negativt sentiment på Twitter kan dröja sig kvar på lång sikt, begränsa dess finansiella resultat och bli ett pågående överhäng på TSLA”, sammanfattade Oppenheim-analytikern Colin Rusch situationen tidigare i december.

Läs även: Så mycket ärver familjen Ferrari

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS