Dagens PS

Ferrari väljer Iveco: Kör jorden runt med F1-bilar

Ferrari Iveco
Italienska Ferrari samarbetar med italienska Iveco. (Foto: Iveco)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 07 maj 2023Publicerad: 07 maj 2023

Logistiken kring motorsport är lika mastig som en indisk buffé. När det gäller Ferrari är det Iveco som gäller.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu har Ferrari utökat sin fordonsflotta med två Iveco S-Way för att transportera det italienska märkets Formel 1-bilar.

MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 22 

F1 viktiga bilar

Lastbilarna kommer att användas av Scuderia Ferrari – det italienska märkets F1-stall – för att transportera bilar och utrustning runt om i världen.

Iveco är redan officiell partner till Scuderia Ferrari och sponsrar Ferrari Challenge Europe.

Ferrari Iveco

De S-Way som Scuderia Ferrari har beställt är målade i Ferrari-rött. (Foto: Iveco)

ANNONS

Senaste nytt

Leverans direkt på banan

Lastbilarna, två Iveco S-Way, levererades vid en ceremoni på Ferraris Fiorano-bana.

ANNONS

En Formel 1-bil kan köra runt banan på 55,999 sekunder.

Vad en S-Way klarar det på har inte kommunicerats, men det lär vara snäppet långsammare.

Iveco med maffiga motorer

Under huven på de två Iveco S-Way-tradarna ruvar varsin 13-liters sexcylindrig motor på upp till 570 hästkrafter, mer än en Ferrari Roma.

Kraften går ner i backen via en 12-stegad automatiserad växellåda.

Lastbilarna som levererades till Ferrari var målade i samma färg som F1-bilarna.

Ferrari Iveco

Lastbilarna kommer att användas till att transportera Ferraris F1-bilar på olika platser i världen. (Foto: Iveco)

Knepig logistik

ANNONS

Just logistiken kring Formel 1 är enormt knepig och egentligen väldigt långt ifrån optimerad.

Bilarna skickas runt från kontinent till kontinent och återvänder alltid till respektive teams hemmabas för att pillas på.

Iveco som irrar runt

När de väl anländer till respektive racingort, behöver bilarna transporteras till och från banan.

Det är där som Ferrari Scuderias nya Iveco S-Way rycker in.

Ifall man framgent kan beställa sin S-Way i Ferrari-röd återstår att se.

Läs även: Elbilen som kan byggas om till vad som helst
Läs även:
Podcast – “vi körde lastbil hos Scania”
Läs även:
Provkörning av Ferrari 296 GTS – en miljövänlig drömbil

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS