Dagens PS

Elbilen som kan byggas om till vad som helst

Nya Mercedes-Benz eSprinter blir mer lik förbränningsalternativet. (Foto: Mercedes-Benz)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 08 feb. 2023Publicerad: 08 feb. 2023

Fler och fler personbilar elektrifieras och blir helt eldrivna, och transportbilssektorn är tätt bakom. Nu presenteras nya generationen eSprinter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Idag presenterar Mercedes-Benz en ny generation eSprinter som är namnet på märkets största transportbil där e:et står för elektrisk.

Sprinter med förbränningsmotor har tidigare kunnat konfigureras i ett antal versioner, exempelvis som flakbil eller med chassi för att kunna anpassas fritt, men inte elversionen.

Eldrivna eSprinter kan byggas om helt fritt. (Foto: Mercedes-Benz)

Kan äntligen byggas om

Nya eSprinter är uppbyggd på ett modulkoncept i tre delar vilket innebär att den äntligen kan byggas om på samma sätt som tvillingsyskonet med förbränningsmotor.

Första modulen är front och hytt som innehåller all teknologi utom elmotor och batteri. Batterierna, som är andra modulen, sitter istället monterat mellan axlarna och under chassit.

Batterierna är placerade under chassit. (Foto: Mercedes-Benz)

Den tredje delen i modulsystemet är bakaxeln där elmotorn sitter integrerad. Motorn kan leverera antingen 130 hästkrafter eller 195 hästkrafter och upp till 400 newtonmeter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Bara fantasin sätter gränser

Konfigurationen möjliggör alltså att eSprinter kan tillverkas med olika hjulbaser och det nakna chassit kan användas till allt möjligt, exempelvis till att byggas om till en helt elektrisk husbil.

eSprinter kommer hela 50 mil vid stadskörning. (Foto: Mercedes-Benz)

Man kan välja mellan tre olika batteristorlekar, 56 kWh, 81 kWh eller 113 kWh där det största har en räckvidd på 40 mil vid blandad körning och 50 mil vid stadskörning.

Lanseringen av Mercedes-Benz eSprinter i Europa sker senare i år och bilarna beräknas komma till Sverige vid nästa årsskifte.

Tuff konkurrens

Den som är sugen redan nu bör kika på transportbilen Iveco eDaily som bjuder på en liknande lösning men med högre dragvikt (3,5 ton jämfört med 2 ton) och högre totalvikt.

Mercedes-Benz eSprinter kan dra 2 000 kilo, men konkurrenten Iveco klarar 3 500 kilo. (Foto: Mercedes-Benz)

ANNONS

Ivecon erbjuder dessutom möjligheten att lägga till och ta bort batterier i efterhand.

Läs även: Recension av Mercedes-Benz Citan 
Läs även: Volvo flyr EU – kanske flyttar tillverkning till USA 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS