Dagens PS

Ferrari 296 GTB – hybrid med 830 hästkrafter

Ferrari 296 GTB
Ferrari 296 GTB. (Foto: Ferrari)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 12 nov. 2021Publicerad: 28 juni 2021

Ferrari 296 GTB är den första bilen med en V6-motor från företaget på decennier. Den är dessutom en hybrid med en elmotor – tillsammans ger motorerna 830 hästkrafter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nya Ferrari 296 GTB (Gran Turismo Berlinetta) är den senaste laddhybriden från supermärket. Till skillnad från SF90 Stradale har den en elmotor i stället för tre, och en V6-motor i stället för en V8.

Den beskrivs av Ferrari själva som den första “sexcylindriga motorn installerad i en bil för vägar med det stående hästmärket på”.

Ferrari 296 GTB

(Foto: Ferrari)

Ferrari 296 GTB

Ferrari 296 GTB i den klassiska röda färgen som symboliserar biltillverkaren från Milanello. (Foto: Ferrari)


Rekord per liter för produktionsbil

Motorn är på 2,9 liter (avrundat nedåt av Ferrari, den är specifikt på 2992 kubikcentimeter). Bensinmotorn levererar 663 hästkrafter, vilket ska vara rekord per liter för en produktionsbil. V6:an komplementeras med elmotorn på 167 hästkrafter på bakaxeln. När motorerna arbetar tillsammans kommer Ferrari 296 GTB upp i 830 hästkrafter och ett vridmoment på 740 newtonmeter.

Bilen har en toppfart över 330 kilometer i timmen och har en torrvikt på 1 470 kilo. Accelerationen 0-100 km/h görs på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,3 sekunder.

Kan köra på bara el i 25 kilometer

ANNONS

En nyhet för Ferrari är att turbon placeras mellan cylindrarna som har en lutning på 120 grader, vilket ger ett mer kompakt block där turbon blir mer effektiv.

Elmotorn kan också driva bilen helt på egen hand med bakhjulsdrift, med en räckvidd på 25 kilometer innan den behöver laddas eller V6:an aktiveras. Med enbart elmotorn begränsas topphastigheten till 130 kilometer i timmen. Batteriet är på 7,45 kWh.

Ferrari 296 GTB

(Foto: Ferrari)

Ferrari 296 GTB

(Foto: Ferrari)


Fyra körlägen

Fyra körlägen erbjuds via en ‘eManettino’ -omkopplare på ratten: eDrive (endast eldrift), Hybrid, Performance och Qualify, var och en med olika grader av elmotorns inblandning och regenerativ bromsfunktion.

Priserna ligger på 269 000 euro och uppåt i Italien, motsvarande nästan 3 miljoner svenska kronor, skriver den brittiska motorsajten Autocar.

Ferrari 296 GTB

(Foto: Ferrari)

ANNONS


Läs mer:
Zlatan gled runt i sin Ferrari i Stockholm – igen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS