Sverige har fått Ferrari-feber. Nyregistrerade Ferraribilar har ökat med 108 procent hittills i år.
– Ferrari har ett väldigt starkt modellprogram och nya kundgrupper väljer att investera i en Ferrari, säger Filip Larsson, vd för Autoropa till Dagens PS.

På ett år har registreringen av nya Ferraribilar mer än fördubblats, upp 108 procent. 79 nya italienska fullblod har rullat ut på de svenska vägarna fram till sista augusti jämfört med 38 bilar ifjol, enligt registreringsstatistik. Konkurrenter som Lamborghini och McLaren noterar också ökningar, men bara med 15 respektive sju procent.

”Väldigt starkt år”

– Ferrari har ett väldigt starkt modellprogram.Vi är inne i nya segment. Ferrari Roma möter en ny kundgrupp som inte valt att investera i en Ferrari tidigare. Det kan också vara vissa säsongsvariationer när vi får bilarna levererade som gör att ökningen ser så stor ut. Det är ett väldigt starkt år för Ferrari, men det landar nog inte så högt när året summeras. Alla bilar som kommer hem till Sverige är sålda, säger Filip Larsson, vd för Autoropa som är auktoriserad importör och säljer nya Ferraribilar i Sverige.

Ferrari F8 Tributo är mycket uppskattad av märkets entusiaster. Foto: Ferrari

Allra populärast är nya modellen Ferrari F8 Tributo. Hittills i år har 28 nya F8 registrerats i Sverige. Och det handlar om ett verkligt fullblod. Bilen väger 1405 kg och har en 3,9 liters V8 med dubbelturbo som ger  720 hk och 770 Nm i vridmoment. F8 växlas med en Formel 1-inspirerad dubbelkopplingslåda med sju steg. 0-100 km/h avverkas på snabba 2,9 sekunder och upp till 200 km/h tar det 7,8 sekunder. Toppfarten är hela 340 km/h. Prislappen tycks inte ha avskräckt kunderna: Crika 3,5 miljoner kronor.

Cockpit i en Ferrari F8 Tributo. Foto: Ferrari

– Ferrari F8 Tributo har varit väldigt populär ända sedan den lanserades. Väntetiden är inte fullt så lång nu som när modellen lanserades. Om man beställer i dag så kan du nog få den till nästa säsong, men det kan jag inte garantera. Vi vet inte vår allokering till nästa år, säger Filip Larsson.

Åtta exemplar av Ferrari SF90 Stradale med 1000 hästkrafter har kommit till Sverige i år. Foto: Ferrari

Alla nöjer sig inte med F8 Tributo. Åtta exemplar av Ferraris nya superbil SF90 Stradale har registrerats i Sverige under 2021. Prislappen ryktas vara omkring sex miljoner kronor. Bilen är bland det snabbaste du kan köra på allmän väg. Bilen har en V8 med dubbelturbo på 780 hk tillsammans med laddhybriddrivlina med tre elmotorer. Den kombinerade effekten är 1000 hk.

Snabbare än LaFerrari

Bilen går faktiskt att köra 25 km på enbart el, men det verkar väl roligare att accelerera från 0-100 km/h på 2,5 sekunder med V8:an inkopplad?  Faktum är att SF90 är 0,7 sekunder snabbare runt Ferraris testbana Fiorano än den legendariska LaFerrari. Men ändå är SF90 21 sekunder långsammare än Michael Schumachers varvrekord från 2004 i en F1-bil.

ANNONS
ANNONS

– Jag är inte överraskad över det stora intresset. Det var väntat med en sådan fantastisk bil med 1000 hästkrafter. Det är en väldigt extrem bil som kostar mycket pengar, men den kostar långt mindre än vad sådana här superbilar har kostat tidigare. Därför blir det en bredare kundbas i Sverige. Nu är det kupéerna som levereras.

Sverige får fem stycken Ferrari Monza SP. Bland ägarna finns Zlatan och Per Gessle. Foto: Ferrari

Ytterligare två exemplar har också registrerats av superexklusiva Ferrari Monza SP2. Bland de tidigare ägarna i Sverige finns Zlatan Ibrahimovic och Per Gessle. Ferrari Monza SP2 görs endast i 499 exemplar och priset är 14 miljoner kronor. Den som har fått köpa den öppna superbilen utan vindruta tros ha dragit en rejäl vinstlott. Modellen spås bli en eftertraktad samlarbil.

– Monza ingår i ett segment som heter Icona, det kommer att byggas fem olika modeller i det segmentet. Det är en bil som bara är för de mest genuina Ferrarisamlarna. Det kommer att komma fem bilar till Sverige totalt, avslöjar Filip Larsson.

Ett av världens Ferraritätaste länder

Sverige hör till världens Ferraritätaste länder. Faktum är att ungefär en procent av Ferraris produktion av nya bilar kommer till Sverige, trots att vi bara står för en dryg promille av världens befolkning.

Sverige är ett Ferraritätt land, vi har byggt upp många lojala kunder under många år. Fabriken har byggt upp ett rankingsystem med många parametrar. Där ligger svenska Ferrarikunder bra till, det är väldigt roligt.

Under de senaste två säsongerna har Autoropa märkt att fler kunder än tidigare använder sina Ferraribilar mer och kör mer.

– Det är kul att kunderna använder sina bilar i större utsträckning än tidigare och är mer aktiva. Vi märker det på att antalet kundbesök med service har ökat. Det beror på att folk har varit hemma mera under pandemin, säger Filip Larsson.

ANNONS
ANNONS
Nya modellen Roma har lockat nya köpargrupper att investera i en Ferrari. Foto: Ferrari

Den som drömmer om en ny Ferrari till nästa sommar gör bäst i att skynda på lite. Den som beställer i dagarna har möjlighet att få bilen levererad till nästa sommar, om du har tur.

– Beställer man tidigt på hösten så finns det en större chans att få nästa år. Handpenningen är olika för olika modeller. Första depositionen brukar börja på 250 000 kronor . Sedan är det en andra deposition när bilen specificeras sex månader före leverans. De som köper en Ferrari förenas av ett enormt stort bilintresse. De förverkligar en dröm, det är inte bara en kul grej, säger Filip Larsson.

Ferrari-bilarna som är populärast i Sverige 2021

Ferrari F8 Tributo 31 bilar
Ferrari 812 Superfast 16
Ferrari Roma 16
Ferrari Portofino 10
Ferrari SF90 Stradale 10
Ferrari Monza SP 2
Ferrari 488 GTB 1

Källa: Nyregistreringar via Car.info