Dagens PS

F1-bil tävlar mot Rimac Nevera: Chockerande resultat

Rimac Nevera
Rimac Nevera har tagit sig an två riktigt tuffa rivaler. (Foto: Rimac)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 11 nov. 2023Publicerad: 06 aug. 2023

Elektriska Rimac Nevera har redan slagit en rad accelerationsrekord. Nu har brittiska Carwow verkligen visat vad den går för.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Carwow, världens största Youtube-kanal med bilar, som primärt fokuserar på att göra drag race mellan olika bilar, har nu slagit till på stort.

De har ställt Rimac Nevera, F1-bilen Red Bull Racing RB8, och en McMurtry Spéirling – en fläktbil – mot varandra.

En salig blandning

Rimac Nevera har fyra elmotorer som totalt producera 1 914 hästkrafter och 2 360 newtonmeter.

Den väger en hel del – 2 300 kilogram – men har slagit en rad accelerationsrekord som exempelvis 0–100 km/h (1,81 sekunder), 0–200 km/h (4,42 sekunder) och 0–400 km/h (21,31 sekunder).

Sedan har vi McMurtry Spéirling, även den en elbil, som väger blott 1 000 kilogram. Utöver det har den en fläkt som genererar två ton downforce vilket gör att bilen är helt klistrad mot vägen.

Den når 100 km/h på ungefär 1,5 sekund, men har en toppfart begränsad till 250 km/h.

Formel 1-bilen, RB8, vann världsmästerskapen 2012, och har en 2,4-liters V8 på 800 hästkrafter. Bilen väger 700 kilogram och all kraft skickas rakt till bakhjulen.

ANNONS
Rimac Nevera
Rimac Nevera är ny herre på accelerationstäppan. (Foto: Rimac)

Olidlig spännande

Rimac Nevera gick segrandes ur det första dragracet på 402 meter, en kvarts engelsk mil.

Bilens förmåga att få ner all kraft i backen ögonblickligen – samt dess toppfart på över 400 km/h – gör den ruskigt giftig när det gäller dragracing.

I det andra racet vann Spéirling medan Nevera vann återigen på det tredje och sista racet. Därefter testades det att starta från 80 km/h och köra en halv engelsk mil i stället, ungefär 804 meter.

Rimac Nevera vann återigen och blev således herren på täppan, trots att det är den enda bilen som faktiskt får köras på allmän väg. Den har alltså numera ett kvitto på att den dessutom är snabbare än en F1-bil.

Läs även: Tesla Plaid mot Bugatti och Rimac – vem vinner?

Läs även: Koenigsegg klår elbilen Rimac – tar hem världsrekord

ANNONS

Läs även: Elektriska Rimac Nevera krossar 23 världsrekord i fart

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS